Kelpiestuds

Alla inlägg den 7 november 2010

Av Åsa - 7 november 2010 17:07

Där har flyttat in en bagge till våra sex Fårtöser. De uppskattar lite manligt sällskap, han uppskattar ännu mer lite kvinnligt!

Baggen (Baggis, som han så fantasifullt blivit döpt till) har en...ska vi säga stark?...sexdrift. Han tar sig gladeligen genom både elstängsel och fårnät i sin jakt efter tösabitar, och efter att ha brutit sig ut från hagen hos min svärfar där han hade sin sommarsemester ett antal gånger, så fick han finna sig i att bli tjudrad med lång kedja. När han flyttade till oss följde kedjan med, han har ca 15 meter att röra sig runt från vatten till liggplats till hötapp. Töserna brukar hålla sig hos honom, han snor inte in sig, och verkar vara glad och lycklig med arrangemanget.

På natten är alla får lösa inne i fårboxen, så varje morgon ska Baggis promenera till kedjan och bli fastsatt för dagen. Jag har honom i ett grimskaft. Töserna sticker ut först, glada över att få komma ut och beta. Sedan kommer jag och Baggis, som VÄLDIGT gärna vill totalt strunta i mig och bara dra racet till flocken. Men det gör han inte!

Från första dagen har jag nämligt varit konsekvent (och turligt nog så drar han inte 70 kg mycket bestämd matte efter sig): det ENDA sättet att komma framåt är i slakt koppel. Och eftersom han gärna vill komma framåt, så lärde han sig första dagen hur han skulle "manipulera henne i andra änden av snöret att gå med". Visst, ibland testar han om det kaaaanske skulle gå och springa lite, men det räcker att jag stannar så ser han till att kopplet blir slakt igen.


Premacks princip:

Ett beteende som är sannolikt att djuret kommer att utföra - djuret "gillar" (att gå närmare tackorna) kan användas för att förstärka ett beteende som är mindre sannolikt - djuret "gillar mindre"(att gå fint i kopplet).

Om jag dessutom gör det mer sannolika beteendet beroende av det mindre sannolika, så har jag ett bra recept på framgång.

Och på köpet så bygger jag ett större värde för det mindre sannolika beteendet, eftersom det leder till något som djuret (uppenbarligen) gärna vill göra, så blir det MER sannolikt - djuret "gillar det" mer!

Så enkelt...

Ovido - Quiz & Flashcards