Kelpiestuds

Alla inlägg den 17 november 2010

Av Åsa - 17 november 2010 08:44

Babelfisken förekommer i "Liftarens guide till galaxen" av Douglas Adams, och är en liten fisk som man stoppar i örat. Där lever den sedan på hjärnvågor i godan ro, med den trevliga sidoeffekten att man förstår, och gör sig förstådd, på samtliga språk som talas i universum. Praktiskt, eller hur?


Igår fick jag låna en styck prickig unghund med bönen om att "aktivera Knatten, jag är på dåligt humör". Inga problem!

Jag och Knatten har råkats vid ett antal gånger och pussats lite, men tränat? Aldrig. Men vad gör det när man är en klickerklok hund? (Dessutom en extremt korvsugen sådan...) På 45 minuter lärde vi oss att rulla boll med nosen på signal, dra i rep fäst vid ett bordsben på signal, och hade vi fått 15 minuter till hade vi kunnat blanda de två.

Jag vågar sätta 500 spänn på att jag aldrig hade kunnat kommunicera så tydligt, så snabbt, med en icke-klickad hund! Och kul hade vi 100% av tiden...:) Dessutom kunde matte plocka upp där vi avslutade, eftersom beteendena inte var beroende av något som jag sa eller gjorde (förutom "startsignalen" och den hade kunnat vara i stort sett vad som helst än så länge), utan styrdes av åsynen av bollen/repet.


Lite bilder från valpkursen i somras på grabben i fråga:

  

Knatten har siktet inställt...den där brune SKA leka med mig.

 



SKA leka med mig!! Vare sig han vill eller inte!

 

  

Puh...äntligen stannade han...och nu orkar jag inte ens leka...

Skapa flashcards