Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 22 juli 2013

Lite valpträning

Av Åsa - 22 juli 2013 09:54

Det är spännande att börja träna en ny individ! Vad kommer hon att ha lätt för? Svårare för? Vilka belöningar kommer att fungera bäst? Hur hanterar hon störningar och frustration?

Mycket av det jag gör i nuläget går ut på att kartlägga lite vilken individ jag jobbar med. Jag vill ha en hund som är hyfsat balanserad när det gäller följande:


Exlposivitet - stadga

Frivillighet - lyssna efter signal

Jobba mot mig - jobba från mig

Detaljarbete - helhet

Nyfikenhet - självkontroll

Interagera med föremål - testa olika rörelser på "fri tass"


Jag tror inte att det finns en enda hund som är "perfekt balanserad"! Mitt jobb som tränare är att stärka hundens svagheter i den riktningen som jag vill, och utveckla styrkorna.


Dessutom vill jag utveckla mina belöningskategorier: mat, lek, mys, miljö. Väldigt mycket av "träningen" som vi gör handlar om just belöningsutveckling - just nu ligger fokus på olika lekövningar, dvs olika sätt att "tigga tillbaka" leksaken, eller få igång leken. Här kan jag, mer eller mindre omärkligt för hunden, träna att ignorera störningar, snabba reaktioner, självkontroll, följa matte, komma med föremål, hålla fint, och alltihop bygger dessutom kontakt och värde för mig och zonen runt mig.


Förutom detta så har vi också lite renare "träningspass", där vi jobbar med grundfärdigheter och koncept som jag tycker är viktiga. Klickerklok - repetitionsklok - mappklok. Växla mellan olika belöningar i samma pass. Träningsstruktur. Att växla aktivitetsnivå. Viktiga grejer, enligt mig!


Det första jag börjar med, förutom lekövningarna, är oftast handtarget. Jag tycker att det är en perfekt övning för förståelsen för klicket, och att det är HON som får mig att klicka! Dessutom använder jag senare handtargeten i inkallningen, och när jag vill flytta runt henne.


Midori är en rörlig Prinsessa! Jag vill tidigt balansera upp med stationsträning, som tränar stadga, frisignal, och ger hunden en plats som är kopplad till avslappning. Mina hundar väntar dessutom på sin tur att träna liggandes på station - mycket praktiskt! I samtliga köksfilmer ligger Valle på bänken precis utanför bild till vänster, och Mårran sitter på stolen längre in i rummet. Så småningom ska den gröna filten bli Midoris station.


Ett lite längre pass: nu börjar man kunna se min träningsstruktur med början och slut på station. Är det något jag har lärt mig av Valle så är det vikten av en ren loop från start till slut - så jag försöker bygga in det från början. Tasstarget är den första övningen med arbete ifrån mig, här ser jag också tidigt hur hundens rörelsemönster är (explosivt), information som guidar mig i senare övningar. Jag växlar också mellan godisbitar och leksak. På slutet verkar Valle ha fått nog - jag menar nog egentligen att det är hans tur! Det är värdefullt att få träna :)



 
 
Fanny

Fanny

22 juli 2013 21:53

Jättekul att se lite filmer och läsa hur du tänker med träningen! :-)

http://jycketycke.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards