Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2013

Veckans lärdomar från Maria

Av Åsa - 18 augusti 2013 10:17

Efter tvådagarsträffen med Maria i början av veckan, och detaljskådning av film, är det främst tre lärdomar jag behöver hålla i huvudet. På plussidan handlar alla tre om MITT arbete - enklare att ändra på! (Eller...?)

1. TITTA på tidigare starter, så att jag vet vart vi ska, och inte behöver vända fokus från hunden och arbetet. Självklart, ja, jag vet. Gör jag det? Icke...

2. AUTOPILOTEN måste fungera på MINA EGNA momentrutiner. Jag missade rutinerna i inkallningen = han gick upp och blev sedan osäker. Jag missade också mina rutiner för transport mellan momenten alla gånger utom två. Gissa vilka gånger han fungerade klockrent mellan momenten? Just det - när JAG gjorde som vi tränat.

3. Jag fastnar i belöningspunkter efter moment. Jag har kämpat för att verkligen lägga in belöningen MITT i moment, eller efter uppställning till NÄSTA moment, men så fort jag blir det minsta stressad flyger det ut ur huvudet.


Hjärntvätt av förare är under förberedning!


Uppgiften jag och Valle fick var att köra ett elitprogram. Vi fick välja att göra momenten enklare, belöna, hjälpa, etc hur mycket som helst. Superkul uppgift - VÄLDIGT nyttigt!


Jag är nöjd med hans ingång på plan! Att jag sedan stör ut min hund helt på egen hand ligger på mig...

Bra fritt följ, belöning som planerat mitt i.

OK förflyttning med kort inkallning, inte som vi tränat men OK. Han tappar fokus (hoppet drar) men kommer tillbaka.

ett litet DK när jag gick förbi honom i läggandet hade hjälpt honom - vi har inte tränat att jag går runt honom i ligg på länge. Stod över sättandet, bra beslut! Korrekt transportrutin, han är med bra.

Sedan är jag lost och vet inte vart jag ska - och det märks på Valle. Plus att jag tappar min momentrutin. Meckar alldeles för mycket, och borde belönat direkt efter ställandet i inkallningen med kamp hos mig. Och jepp, jag belönar honom för det sista sättandet trots att han inte presterat det jag ville - och den belöningen handlar om att han fortfarande försöker! Han hade mycket väl kunnat lagt ner för länge sedan...Direkt efter den belöningen går jag ett par steg och låter honom få en frisignal till en handtarget, det är den träningen som fungerat allra bäst på stadgan i sitt för att bygga en hög förväntan och glädje i kroppen. DÅLIG förflyttning!

Vi går in i momentrutinen för rutan - hela attityden ändras! Mycket nöjd med rutan! Han är fortfarande mer på höjden än framåt, men ser bra ut och kändes bra. Med tanke på att en inkallning läggs till i nästa klass vill jag ha honom till mig innan jag belönar.

Jag funderar kort över hur jag vill göra med appdir, beslutar mig för att enbart köra ett konskick. Plus för att jag satte honom i "väntetiden". Bra förflyttning med handtouchen! Hoppet drar i första skicket, helt OK andra. Borde kört transport INNAN belöningen, konskicket är kort och enkelt.

Märks redan i transporten att han är avslagen...borde peppat rejält! Jag var fast i tanken i att han dragit mot hoppet två gånger. Beslutade att göra enbart hopp utan apport. Han är alldeles för låg, jag har stoppat honom på hindret två gånger, jag borde hjälpt till direkt på första försöket! Bra sättande, bra ingång.

Paus i väntan på vittringen, borde använt tiden till några snabba handtouchar med belöning. Bra transport. Första sorteringen med annan persons doft - JÄTTENÖJD med hans sortering!

Väljer en lugn belöning inför fjärren, och en kort transport. Bra uppställning trots att han är rejält trött! Helt OK skiften, inte hans vanliga schwung men å andra sidan kör vi aldrig vittringen efter x antyal andra moment...Lite rörelser som vi behöver ta tag i, och note to self på tjuvsättandet från stå. ÄNTLIGEN min korrekta transportrutin - och han svarar kanonbra!


Överlag är jag faktiskt nöjd. Det ser bättre ut än det kändes - flera delar är riktigt bra (för att vara honom). det går framåt, saaaaaaakta men säkert!


Detta var Valles enda pass, Midan fick två innepass i klubbstugan. Ett med störning för matte (i form av Magda som berättade högt och ljudligt hur mycket bättre Zuko var vid samma ålder, alla fel som vi gjorde, etc) som matte INTE nappade på (en av mina styrkor är bra koncentrationsförmåga, antagligen grundat i hästtävlingstiden). Det andra ville jag titta på lite grundövningar för apportering och fjärr:

Dags roligaste kommentarsväxling att höra för mig:

- "Så glad hon ser ut!"

-"Ja, och hunden också..."

Det ÄR skillnad på hur jag känner mig när jag tränar Midan jämfört med Valle. Å andra sidan så är känslan med en GLAD Valle så övergrymt fantastisk, de korta stunder som det funkar så funkar det helt suveränt. Kanske just för att det är så mycket slit bakom så blir de ögonblicken väldigt värdefulla, och det är det som driver mig framåt. Oregelbunden förstärkning är starkt beroendeframkallande...


Mitt mission är att överföra glad-känslan till träningen med alla tre hundarna! Första steget kanske är att ta med en chokladkaka ut på plan - varje gång Valle släpper fokus och jag startar om (enormt irritationsmoment för mig) får jag en chokladbit...Värt att testa!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Skapa flashcards