Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 30 september 2013

Börjar landa

Av Åsa - 30 september 2013 15:21

Efter tre hektiska veckor med läger för först treorna, sedan tvåorna, och sist ettorna - kombinerat med kursverksamhet på helgerna - som avslutades med BPH för Realgymnasiets tvåor och treor, så har jag nu börjat landa lite. Det har varit hysteriskt, men ROLIGT! Mina elever är bäst :)


De två stora hundarna har alltså genomfört BPH! Mycket väl arrangerat på Bjuvs Brukshundklubb, komplett med solsken och allt.


Mårran:

Lätt att hantera, inte överdrivet social, trygg.

Inget leksaksintresse. Alls. Hon sprang iväg och hämtade leksaken på kommando - det var allt.

Stooort matintresse! Slutade bara försöka öppna sista burken när hon bestämde sig för att kissa på den istället...

Ingen reaktion på överraskningen, lite nyfiken men det var allt.

Lite reaktion på skramlet - hon är ganska ljudkänslig. Kom fram fint och undersökte, bra avreaktion.

Skällde på regnrockspersonen, men med glad svans och gällt skall. Tappade intresset när hon såg att det var en person, interagerade men inte överdrivet.

Inga problem med underlag.

Stod över skott.


Valle:

Mattegris! Gillar folk, men lägger sig gärna på rygg och vill kela. Sjunker ihop i en liten hög när man håller honom i halsbandet, det hjälper ju inte direkt till...

Stort lekintresse. Kastade sig över båda leksakerna, dödade dem, kastade runt dem, och -till slut - kom in med dem till mig! Kampade bra.

Stort matintresse.

Var lite orolig på överraskningen eftersom jag fick en så stor reaktion på overallen på hans MH, men knappt något alls! Mycket nyfiken däremot. Glad!

Lite reaktion på ljudet, men kom fram fint. Inget kvarstående intresse.

Lite skall på regnrockspersonen, la sig sedan ner framför mig. Hälsade och förlorade intresset.

Inga problem på underlag (ville gärna fortsätta några gånger till).

Stod över skott.


Intressant att jämföra MH och BPH på Valle! Jag gillar definitivt BPH bättre, just för att retningen är "snällare" och det är lite mer inriktat på vardag. Han blir osäker när jag inte får "reda upp situationen" åt honom som jag vanligtvis gör, och det kändes skönt att det var retningar som han hade en chans att klura ut på egen hand utan att behöva ta fram några bastoner. Det ska bli kul att testa Midan nästa år!


Midan ja...seriöst - den hunden sover aldrig! Jo, det är klart hon gör, men hennes energinivå är helt otrolig. HELT FANTASTISK att träna - men ganska jobbig vardag just nu. Jag sover fortfarande på soffan, Hennes Nåds nattvanor lämpar sig inte för resten av flocken. Jag kan leva med att få en leksak i ansiktet kl 4 på morgonen, just för att träningen med henne är värd allt...

Vi följer Silivia Trkmans valpkurs, och har nu avancerat lite med backande och bakbenstarget. Vi har också börjat träna "SLAM" som går ut på att stänga ett skåp med framtassarna. Framkalla ljud och rörelse på egen hand - perfekt inför gungan! Inte för att vi ska träna agility. Men ändå.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards