Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2013

Förbaskade Pavlov!

Av Åsa - 11 oktober 2013 06:38

Det jag egentligen menar är att det känns lite irriterande att associationsonlärning/klassisk betingning (som symboliseras av Pavlov i min värld) kan ställa till det.


Midori är rädd för fasaner. Rättare sagt: Midori är rädd för fasaners läte. Själva fågeln verkar hon inte bry sig om, men låter det en fasan utanför så ska det varnas med full styrka. Varför? Vem vet...

Den rädslan har vi jobbat med sedan den observerades, motbetingning har gjort utbrotten kortare och verkar ge effekt - men motbetingning tar lite tid. Plus att eftersom fasaner är utsända för att tortera mig så låter de när jag inte är beredd, när jag står i duschen, pratar i telefon, eller kl 2 på natten. Midan har ett rörligt intellekt och börjar få stenkoll på att hålla isär "fasan när matte är beredd = trevligt" och "fasan kl 2 på natten = hot mot hela hundligheten!". Nåväl, vi är på rätt väg gällande fasanerna.


Igår märkte jag att Midan reagerade på en helt annan fågel, som kanske lät lite som en fasan. Hon har också reagerat på distade röster på TV eller radio, och viss musik. Jag vet naturligtvis inte om det är fasan-rädslan som smittat, eller om det är en viss frekvens som hon reagerar på oavsett var den dyker upp, eller om jag själv blivit mer uppmärksam när jag hör ett ljud som JAG kopplar till fasaner. Det är ingen stor reaktion, hon stormskäller inte, men hon stelnar till och släpper fokus från det hon gör för att kunna följa "faran" med öronen (det är som sagt ljud det gäller. Hittills.)


Detta hände under ett träningspass, och nu kommer jag till den EGENTLIGA tanken med detta blogginlägget: att ha sin prio-lista i huvudet hela tiden när man tränar hund!

Prio ett är att hålla hunden GLAD, TRYGG och i träningsläge. Den behöver det för att den andra biten - att lära sig saker - ska fungera ultimat. Plus att den behöver det för att ha ett trevligt hundliv, som det är min skyldighet att ge den.

Jag VET detta. Jag står för det 100%. Om det händer något under träningen som ger min hund negativa känslor så behöver jag jobba med det INNAN jag jobbar med min "egentliga" momentträning. Det är dessutom hyfsat enkelt ifall jag bara gör det i tid, jag och mina hundar kör en stund "titta där" och så är problemet löst (ÄLSKAR den leken!) och vi kan gå tillbaka till att träna det jag tänkte mig. Med Valle har jag verkligen fått jobba med den biten, med betydligt fler lekar än "titta där" eftersom han liksom stänger av när han inte är i rätt modus.


Så vad gjorde jag igår, när Midan för första gången (mig veterligt) reagerade på en "ny" fågel? Blev irriterad. Blev irriterad på fågeln, situationen, och framför allt hunden. Framhärdade att hon skulle fortsätta träna med mig och inte bry sig om fågelelendet. Tjatade. Och helt plötsligt hade en liten obehagskänsla hos henne vuxit till en STOR obehagskänsla...inte nog med att där var en läskig fågel, den hade dessutom förmågan att göra matte knäpp!


Jag glömde min priolista. Jag blev fokuserad på vad JAG ville träna, och glömde att anpassa mig till vad HON behövde träna. Så dumt. Så onödigt. Så det kommer aldrig att hända igen! (Nu ljuger jag...det är klart att det kommer, jag är inte fullkomlig...men min AMBITION är "aldrig"!)


Anyway...här är träningspasset i komprimerad form, incidenten hände efter apporteringen och hela den sekvensen har jag redigerat bort. Jag behöver inte påminna mig själv om vad jag gjorde fel, jag behöver påminna mig själv om att jag kan göra annorlunda nästa gång. Efter att fågeln försvunnit fortsatte vi träna svängar, och var tillbaka på banan.Hon är cool min lilla hund!

Där ser ni också hur jag hanterar nosande eller annat oengagemang på Midan: då får Valle hennes godis...samtidigt som jag verkligen vill respektera att det är en signal om att hon behöver en mental paus, så jag nöjer mig med en rep till och lägger en mental notering om att hålla nästa pass kortare.


 
 
Ingen bild

Gitte

11 oktober 2013 10:26

Tror att det var Kathy Sdao (kan var någon av de andra) som berättade att om det skulle ske en motbetingning (från negativ till positiv känsla) så bör 50 % eller mer av t ex fasanljud associeras med något positivt alt en god köttbit. Det hjälpte mig rätt mycket när jag fick bakslag med Herman när det gällde andra hundar. För jag kunde se att 40 blev 50, 50 blev 60, 60 blev 70 och till slut så låg vi på 98%. Så ja vi kan inte packa in hunden helt i bomull, utan det kommer tillfällen där vi inte lyckas. Då kan vi kanske glädjas åt att intensiteten vart kanske mindre, reaktion allt kortare eller så kanske hunden kanske kommer på men hej det där får jag godbit för, avbryter sig, och kommer för att skvallra.

Åsa

11 oktober 2013 11:34

Tack! Det hjälper att se de små framstegen :-)

 
Ingen bild

Nina nordengren

11 oktober 2013 11:17

Så sant! Egentligen handlar kanske djurträning "bara" om att flytta fokus från sig själv till djuret.

 
Linda

Linda

17 oktober 2013 18:54

Låser hon sig så pass mycket att hon inte ens leker? Tänkte om du kunde slänga ut en kampis som du springer ifrån henne med och bara tokkampar med henne. Du kan ju spela upp ljuden från youtube under ett träningpass ute.

http://rivstarta.wordpress.com

Åsa

18 oktober 2013 15:35

Bra tips! Vi verkar ha kommit en bit på vägen sedan jag skrev inlägget , dags att uppdatera bloggen :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards