Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 10 november 2013

Vänstervarvare

Av Åsa - 10 november 2013 21:53

Så har vi testat på utställning, prinsessan och jag. Jag tror att bådas intryck kan summeras med "shit, vad mycket folk!" Typ överallt. Och hundar. Prinsessan bars mestadels runt i gångarna för att slippa känna sig trängd, och vi hade vårat läger i den lugnaste hörnan. Jag är verkligen glad att hon är burtränad, guld att hon hade sin "trygga plats" med sig att vila i.


Vi var på plats tre timmar innan vår tur, när jag nu fick tillgång till extrem mässmiljö ville jag utnyttja den till max, ge henne gott om tid att vänja sig gradvis, och bygga bra associationer (ett halvt kilo kycklinglever hjälpte på den fronten). Min mamma var med som sällskap och springschas, och Midan fullkomligt älskar henne, ytterligare en stor hjälp för att göra upplevelsen så trevlig som möjligt!
Fler saker jag har lärt mig idag:
Funktionärer i träningsringarna är guld värda! 15 minuters noggrann genomgång fick vi, och en massa tips på vägen. Tack!
Ställa hund kan man göra i vilka kläder som helst, det är hunden som bedöms, men det är fullt tillåtet att ha både kjol och klackar. Det har jag inte varje dag, så det anammades så klart!
Man håller (det mycket tunna) utställningskopplet i VÄNSTER hand. Och hunden ska helst titta rakt fram när den springer. What?
Handtarget och omvänt lockande får till ett snyggt utställnings-stå på nolltid.
Man bör träna tandvisning med andra personer än sig själv. Man bör också undvika att veterinär tittar hunden i munnen tre dagar innan start, hunden kan då vara mindre benägen att uppskatta att domare gör detsamma.
Jag känner MASSOR av folk! Och jag blir lika glad varje gång någon säger hej!

Själva ringrundan gick utmärkt, med en glad Prinsessa som gick fint fot och stod stilla. Jag däremot hade noll koll och ställde mig fel, gick åt fel håll, och tappade kopplet...
Kritik: "feminint och välformat huvud, väl burna öron, klen underkäke. Utmärkt hals, tillfredsställande förbröst, bra bröstkorg, står något fransyskt. Något lång länd, bra vinklad bak, fallande kors.Tillfredssällande steg från sidan, något lös fram."
En andraplacering! Bara två startande, men ändå ;-)

Bilden är tagen av en fotovän, Rei Trulsson, och olovandes stulen (förlåt) eftersom den är så typisk Midori, med blicken och småleendet...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards