Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 15 december 2013

Summering 2013

Av Åsa - 15 december 2013 16:26

Hemma från årets sista tävling - och nu känns det som en bra tid att summera 2013. Det kommer säkert att hända lite mer, men jag tvivlar på att det blir något värt att nämna.


Målsättningarna som jag satte 1/1 var följande:


Start Lk2 med Valle - gjort. Fyra starter blev det, den bästa på 154 poäng. Mål uppnått!

Tävla rallylydnad med båda hundarna - gjort, med bra resultat dessutom. Mål uppnått!

ALLTID lämna banområdet INNAN jag belönar - gjort. Mål uppnått!

Fixa anlagsprov i viltspår med båda hundarna - gjort, med beröm. Mål uppnått!

Sätta ihop och träna in en freestylerutin, bara på skoj - gjort. Mål uppnått!

Fortsätta ha kul ihop med mina hundar - GJORT! MÅL UPPNÅTT!


Känns bra att faktiskt att uppnått samtliga mål!

Så här summerar jag året som gått:


Januari

Båda hundarna gick sina anlagsprov i viltspår, båda hundarna godkända.

Första 2013-tävlingen i rally, och Mårrans första tävling på ganska många år...Och hon var fantastisk!


Februari

Jag samlar ihop alla mina apporteringstips i hopp om att knäcka Valle-koden. Koden förblir intakt, men inläggen är bra!

Jag börjar träna specialsök med Valle. Det faller vi för pladask båda två :)

Freestyleprogrammet påbörjas.


Mars

Vi debuterade tvåan på Malmö Int. Rekord i lägsta poäng, men vi var glada ändå!

Första träffen i elitsatsningen med Maria Brandel, som sammanlagt var fyra träffar under året.


April

Ny start i tvåan, denna gången med riktigt dålig känsla.Tvivlar på om Valle någonsin kommer att gilla att tävla.

Jag börjar på allvar drömma om att en liten Tuxling ska få flytta in hos mig, tjatkampanjen startar.

Canis - möte/kurs med BAT och NLP-tema, mycket givande på många sätt - inte minst för att det är så kul att träffas!

Kurs för Jenny Wibäck med många bra tankar och ideer som följt mig under året.


Maj
Mera specialsök! Vi går kurs för Jessica Alenius, och lär oss lite mer "på riktigt".

Jag får godkänt hemifrån att skaffa valp!

Valle gör sitt MH, jag passar på att prata med min nya uppfödare.

Fler rallytävlingar - inga fantastiska resultat men klart godkänt och glada hundar.

Midori föds!

Och båda hundarna tävlar lydnad, poängmässigt inga höjdare, men bra känsla.


Juni

Kurs i fritt följ för Petra Lindström, som gav fler bra övningar som följt med i träningen. Valle skötte sig dessutom ovanligt bra!

Båda hundarna tävlar igen, och båda hundarna gör bra ifrån sig - men inga poäng som räcker till uppflytt.

Jag träffar Midori för första gången :)


Juli

Valles freestyleprogram är klart och visas upp för träningskompisar, för att sedan läggas på hyllan tills vidare.

Midori flyttar hem till oss - och inget blir sig någonsin likt igen! Hela juli handlar bara om valp...

Jag utmanar mig själv och håller en endagskurs om att fotografera hundar. Roligt!

Jag och Midori är med på radio Kristianstad


Augusti

Valle går årets sista Lk2, med het godkänt resultat och årets första platsliggning med 10 på! :)

Båda hundarna debuterar fortsättningsklass rally

Vi träffar Prinsessans äldre brorsa, och matte Magdalena från Polen - en förebild!

Midori tränar för Maria B

Vi går valpkurs på Rplus hundskola


September

Midori blir äldre, vi startar onlinekurs för Silvia Trkman

Både de vuxna hundarna gör BPH


Oktober

Sista Maria-träffen...saknad!

Midori jobbar med De Valpätande Fasanerna från Helvetet

Och hamnar på akuten efter att ha satt skosnören i halsen. Det gick bra, som tur var!


November

Midori ställs ut på Malmö Valp, med blandad kritik och en andraplacering

Vi går kurs för Heidi Billkvam, och lägger ytterligare verktyg i boxen (som har fått många bra verktyg under året!)


December

Valle blir bortlottad på årets sista tävling, men Mårran gör en bra debut i avancerad klass.

Midori avslutar Silvias valpkurs och startar direkt en onlinekurs i tävlingslydnad för Anna Larsson

Och jag börjar på allvar fundera över ett upplägg som minimerar risken för framtida ljud i träningen


Det var det, liksom. No more, no less! Ett bra år med toppar och dalar men övervägande toppar, och jag känner på mig att 2014 blir ÄNNU BÄTTRE! Nu rockar vi vidare, jag och dogsen, mot nya äventyr!


 







 







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards