Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 25 december 2013

Titta bakåt eller titta framåt?

Av Åsa - 25 december 2013 06:17

Jag älskar annteckningsböcker, kalendrar och dagböcker. Helst med pennor till i fina färger. Och eget omslag - så klart. Jag tittar på ny träningsdagbok ingående innan jag väljer - njuter av stunden av möjligheter! Och varje gång tänker jag att denna lilla investeringen kommer att göra mig mer strukturerad och föra min träning framåt. Träningsdagbok...sådant som "riktiga" tränare sysslar med, sådant som jag har så RACKARNS SVÅRT att få till mer än mycket sporadiskt!


MEN!


Jag tror att jag har svaret. För mig, iallafall.

När jag stod i början på november och tittade på ny träningsbok för 2014 funderade jag på allvar över vad jag egentligen har nytta av, vad det är jag behöver hålla koll på, och vad som för mig framåt i träningen. Och då slog det mig (så enkelt!) att jag inte vill ha en träningsdagbok, där jag för journal över vad vi har gjort.


Jag vill ha en TRÄNINGSPLANERINGSBOK!


Efter varje pass vill jag skriva något ord om vad som har gått BÄST (för det ska jag ju upprepa plus att det är bra för mitt självförtroende), och framför allt vill jag tänka igenom vad jag ska göra annorlunda eller träna mer på framöver. Kort. Enkelt. "Stadga i sitt på avstånd" eller "frivilliga lägganden i blött gräs" eller "följa-övningar med svår störning" (från veckans träning).

Istället för att titta för mycket på det som har varit, vill jag lägga min energi på NÄSTA pass - det som jag faktiskt kan påverka!


Sedan vill jag ha med:

  • Målsättning för 2014 - hela året. Det blir mina resultatmål (om jag vågar sätta några sådana).
  • En månadsplanering som jag fyller i med uppgiftsmål i slutet av månaden innan, och checkar av efterhand - kommer vi framåt? Gör jag mina uppgifter?
  • En veckoplanering med ett par fokusmoment för varje vecka - fylls i både långsiktigt med tanke på tävlingar och efterhand som jag hittar "hål" i träningen.
  • En tävlingsplanering, så att jag kan göra en veckoplanering för veckorna innan - jag behöver påminnelse om att stärka rätt moment i tid, och att helhet är viktigare än detaljer veckan innan tävling (åtminstone för oss).
  • Anteckningsmöjligheter för att kunna sätta mer noggranna kriterieplaner för "äckelmoment" (hostVallesapporteringhost) och följa upp, och skriva i nya tips och tankar. Och jag gillar att stämma av samtliga moment någon gång varannan månad.
  • Och till sist: sidor med självpepp och fokus på vad som är viktiga tankar för mig, att titta på innan tävlingar för att få rätt känsla och rätt tankar.

Sådärja, några års samlad vishet som kommer av en STOR mängd kalendrar och anteckningsböcker som kommit och gått. Jag tror att jag har hittat den ultimata kombinationen av att titta bakåt (lite grann) och titta framåt (där lägger jag mitt huvudfokus), och är (återigen) övertygad om att NU, nu blir jag en RIKTIG TRÄNARE! ;)


Snygg är den iaf! Och ny...och full av möjligheter...och jag har en grön glitterpenna att skriva med...

 

 

2014 - full fart framåt!


Och till sist, för att pusha mig själv lite, lite grann:

Valles mål för 2014 är att bli uppflyttad till Lk3, och träna in alla Lk3-moment. Samt att bli rallychampinjon.

Mårrans mål för 2014 är att bli rallychampinjon.

Midoris mål för 2014 är att starta Lk1 och nybörjarklass rally, samt träna in alla Lk2-moment.

Så är det skrivet, så ska det bli!


 
 
Marie Löfqvist

Marie Löfqvist

28 december 2013 12:02

Hej!
Var har du hittat den träningsdagboken?? Den såg ut att ha ett mycket praktiskt upplägg :-)

http://marie-i-skogen.blogspot.com

Åsa

28 december 2013 22:11

Den är köpt på bokia, burde family plannner.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Skapa flashcards