Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 13 april 2014

Prinsessan debuterar!

Av Åsa - 13 april 2014 21:48

Lilla Mi har genomfört sin första rallylydnadstävling!

Jag var rejält nervös. Inte för resultatet, det är oviktigt, men under måndagens träningstävling visade Mi tydliga osäkerhetstecken i tävlingsmiljön, och jag var rädd att hon skulle reagera likadant på en stor rallytävling med fyra parallella klasser.

Det gjorde hon inte! Om det var träningen i veckan eller att hon kände igen planen (hon har ju hängt i Lund sedan hon var 12 veckor) vet jag inte, men hon bara ägde planen och var glad och full av självförtroende. Så glad över hennes underbara inställning till livet!

Vi värmde upp lite, satt och tittade lite, och gick in på banan. De tio första skyltarna hade hon superfin kontakt och attityd, och vi var helt överens. Skylt 11 var det precis som att hon "klev ut ur bubblan", helt plötsligt upptäckte hon världen och den var STOR! Lite ofokus, en del klättrande på mig (typiskt "rädda mig"-beteende) där jag passade på att klappa henne när jag vänligt lyfte ner henne, lite vilja att hälsa på domare och skrivare. När jag väl fick vänt henne klev hon in i bubblan igen, och efter ett försök att hälsa på min mamma som stod och filmade avslutade hon koncentrerat och fint. Min duktiga Prinsessa!

Efter att ha tittat igenom filmen kan jag hitta tre tydliga saker som vi måste träna på:
1. Längre banor. Mina banor är vanligtvis ca 10 skyltar om jag kör utan belöning. Inte konstigt att hon började undra om vi inte var klara snart.
2. Folk runt banan. Både ekipage som tränar runt oss och domare som står stilla och bara tittar. Och bekanta ansikten runt banan :)
3. Den utlösande faktorn verkar vara en uppbunden hund som skriker och skäller, hon reagerar på ljuden med tydlig oro och tittar mot hunden. Hon är kanske empatisk. Eller bara nyfiken. Jag har svårt att kontrollera den typen av störning, och jag tror att hade inte de övriga två anledningarna (som jag enkelt kan träna på) varit i samband så hade hunden också gått bra. Det bygger på vartannat liksom. Vilket är BRA, för det betyder ju att om jag verkligen får henne trygg med alla variabler som jag kan träna på så kommer det att räcka för att hon ska stanna kvar i bubblan hela tiden!

Hon var dessutom en fröjd att hänga med både under uppvärmningen och efteråt. Och sov i bilen i pausen. Typ perfekt! :)

Och hon (vi) skrapade ihop 82 poäng, hennes första runda blev godkänd! Jag trodde vi hade diskat oss och blev lite extra glad. Inte fyllda 11 månader...Jag kommer att leva på det här länge!

 
 
[Anna]

[Anna]

13 april 2014 23:13

Ja vad kul, grattis! :) Man hittar alltid något att träna på och när man inte har så stora krav så går det oftast mycket bättre än sen när man börjar vilja och nästan kräva godkända resultat då märker man att nä nu ligger inte hunden längre på ligg :)
Grymt härligt med bra attityd :)

http://www.svanstippen.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards