Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 8 maj 2014

Ny sport!

Av Åsa - 8 maj 2014 07:52

Jag och dogsen lägger en ny sport på "listan över hundsporter att tävla i": Heelwork to Music!

Efter två dagars kurs i glada vänners lag för Anna Larsson, känner vi oss rejält pepp alla tre. Valle inkluderad :)


HtM handlar om fotgående i 10 olika positioner (tilltalar lydnadsnörden i mig), där exakthet och självständighet i positionerna premieras tillsammans med samarbete och koreografi. De tre första fixar vi väl, det här med koreografi är lite svårare...men roligt!

Det ska se "flytigt", glatt och harmoniskt ut, tävlar man är det 75% positioner kryddat med 25% freestyle (dvs allt som INTE är positioner) som gäller. För mig som nybörjare känns det lite mer "inramat" än ren freestyle, men fortfarande med utrymme för att lyfta fram hundens styrkor och personlighet. För det är HUNDEN som ska visas upp! Jag ramar in, hunden är själva målningen.


Efter att ha sett några videos och varit med någon gång i en träningsgrupp insåg jag redan förra året dels att detta skulle vara något för oss, och dels att jag behövde en grundkurs för att komma igång. Tidigare freestylekurs hade avskräckt något - träningstänk alltför långt ifrån mitt eget - så nu letade jag efter en instruktör som skulle kunna tillföra min träning något samtidigt som jag lärde mig om den ny sport. Jag fastnade för Anna Larsson, en Canis-kollega som håller till i Stallarholmen. Hennes träningstänk i kombination med att hon tränar och tävlar typ allt med framgång gjorde att hon bokades in för två dagars intensivkurs.

Helt rätt val! Jag har tillämpat en hel massa på mitt vanliga fotgående - de där små detaljerna som gör så stor skillnad :) Att vi sedan hade supertrevligt också utanför kurstid (och att hon ser Mis allmänna näbbighet och attityd som ett plus) gör ju bara saken bättre.


Vad gjorde vi då?


1. Tränade nya positioner. Vi fokuserade på högerfot och omvänt högerfot, det är två positioner som hon har lite grund till sedan tidigare. Positionerna ska vara tajta (nära) och exakta (se likadana ut oavsett vilken pos hunden är i), och det senare visade sig vara SVÅRT i omvänd fot (dvs att jag backar och hunden går framlänges vid min sida) eftersom det ju inte ska vara ögonkontakt när jag backar. Det ska SE UT likadant som när jag går framlänges. Alltså måste Mi fokusera på min bakficka för att hennes framben ska hamna i linje med mina ben. SVÅRT sa Mi. SVÅRT sa jag.


2. Testade musik. Musik som passar hunden snarare än föraren, musik som kompletterar hundens utstrålning, och som dessutom är lyssnarvänlig och går att bygga upp ett program till. Vi fick testa lite olika låtar i olika takt, och så filmade vi och tittade gemensamt.


3. Sedan var det dags att fundera över program! Vi ritade, funderade, hjälpte varandra, gick runt, och gjorde sedan alltihop till musik dessutom. Utan hundar. Mycket skratt!

Min skiss över Mis program (helt logisk i mitt eget huvud!)

 

Siffrorna anger position. S betyder Start. H betyder Hopp upp i famnen. De röda cirklarna är snurrar. Sicksackstrecket är språng marsch. Jag sa ju det - helt logiskt!


4. Med programmet någorlunda på plats i huvudet delade vi sedan upp det och tränade korta sekvenser. Samtidigt som vi trixade med musiken och försökte få rörelserna att stämma. Spännande! Jag valde att korta in mitt program en smula, för att få plats med hela i en vers + refräng, och förutom en missad snurr ("snurr? I högerhandling? Nej...så gör man väl inte?") är jag ganska nöjd med hur det blev! Snyggare positioner, lite mer säkerhet, och så lite bättre rörelser från den tvåbenta, så har vi ett program!


Efter detta somnade Mi inne i klubbstugan. Djupt. Med snarkningar...

Så jag tog ut Valle istället, och började bygga ett nytt program till honom! Hans musik hade kommit till mig i en uppenbarelse kvällen innan (ni vet när man är precis mellan vaken och sovande - då dyker snilleblixtar upp) - Rosa Pantern! Efter lite funderande och testande landade vi i detta:


5. Men Anna hade ytterligare ett äss i rockärmen...gemensamma program! Vi bildade två grupper med tre ekipage i varje grupp, och satte ihop varsitt program som innefattade alla tre ekipage. Varsin position. Hur kul som helst!


Så här kommer två dagars urkul träning nerkortad till några minuter:


Och vi siktar på att tävlingsdebutera i September. Bara sådär!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Skapa flashcards