Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 2 juni 2014

ABC

Av Åsa - 2 juni 2014 20:22

Jag har precis anmält till fyra dagars föreläsning för Susan Friedman i september. Ämne: beteendevetenskap.

På anmälningsformuläret finns denna bilden som har satt igång mina små grå idag:

 


Jag blir mer och mer medveten om vikten av A:et i ABC. Gör rätt beteende enkelt att välja för hunden!

För mig betyder det att jag måste tänka igenom lite olika saker innan jag börjar träna (och under tiden):

* Vad är rätt beteende?

* Hur kan jag styra miljön för att göra det enkelt för hunden att välja just det beteendet?

* Hur kan jag hålla fokus på hunden från start till slut - en ren loop?

* I vilka situationer kan jag fånga beteendet spontant?

* Vilken ska signalen vara?

* Hur ska jag belöna för att främja rätt beteende och aktivitetsnivå?

* Behöver jag hjälpa min hund, hur gör jag det på ett effektivt sätt, och har jag en plan om jag vill ta bort hjälpen efterhand?

* Vad gör jag om det blir fel?

Och så den punkt som blir tydligare och tydligare för mig hur viktig den är:

 

* När bör jag träna?

Det känns som något så självklart att jag känner mig lite korkad som inte har verkligen funderat över det innan. Naturligtvis bör jag träna när min hund också vill träna! Finessen är ju att vi ska vilja samma sak, inte att min hund gör något för att den "måste". Alltså: hur kan jag göra det enkelt för min hund att vilja välja träning när jag vill träna?

 

Jag kan:

* Välja att träna när hon är pigg/uttråkad/hungrig (i soffan framför TV:n är ett bra träningstillfälle!)

* Acceptera att hon är värmepåverkad och träna tidig morgon eller på kvällen

* Låta henne ta initiativet till träning

* Bygga in att min tävlingshållning = STOR chans till belöning = signal för att träna

* Tänka genom min träning INNAN jag startar, så jag vet vad vi ska göra

* Ha hennes fokus INNAN vi startar, och stoppa INNAN hon tappar

* Bjuda på pauser med jämna mellanrum - "vill du gå och nosa? Varsågod!"

* Och LÅTA BLI att träna om inte hon också vill. Visst kan jag peppa och få henne att lyda min vilja - men det vill jag helst undvika. Som sagt - båda ska vilja samma sak!

 

Sedan är naturligtvis C - vilka konsekvenser rätt beteende leder till - det som upprätthåller och ökar beteendet. Skapar bra känsla, rätt förväntan, en tydlig målbild, etc. Dessutom är ju C för ett beteende A för nästa...

 

Hundträning är komplext och spännande! Eller rättare sagt: INLÄRNING är komplext och spännande! Att jag sedan använder det för att träna mina hundar är bara för att det är det (just nu) roligaste användningsområdet. :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Skapa flashcards