Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 13 juli 2014

Fyra fantastiska lydnadsdagar

Av Åsa - 13 juli 2014 10:53

Jag och Prinsessan börjar återhämta oss efter en fyradagars lydnadskurs för Siv Svendsen. Dvs JAG återhämtar mig. Mi var återhämtad minuten vi kom innanför dörren...älskade energiknippe!


Varje dag hade ett eget tema - grundträning, aktivitetsnivå, motivation, och tävlingsträning, och inleddes med en kort genomgång. Siv visade också en hel del film och en hel del live med sina härliga hundar, något som jag verkligen uppskattade! Att prata och beskriva är en sak - att se ger en helt annan inspiration och motivation att "så där vill jag också ha det"!

Tack vare korta och effektiva pass hann jag med inte mindre än fyra pass varje dag, och på 10 minuter hinner man få massor med information om man är lite genomtänkt och vet vad man vill visa och få hjälp med. Jag och Mi har hinnit med samtliga elitmoment - så långt vi har kommit så klart - utom gruppmomenten (där jag ändå har fått en hel del bra tips).

Jag är fantastiskt nöjd med min lilla Prinsessa, som har varit glad och engagerad näääästan hela tiden trots strålande sol och nära 30 graders värme i kombination med långa dagar! Hon har haft en glad and som publik. Hon har hälsat på en läskig krokodil, och en ännu läskigare platshäst. Hon har tränat allt ifrån vittring till ställande under gång. Hon har blivit applåderad, filmad, fotograferad, och med jämna mellanrum utstörd - och tagit allt med med ett glatt kelpiestuds och fortsatt träna. Varje morgon har hon varit före mig till bilen, lika lycklig över att få följa med som alltid. Min allra bästa träningskompis i vått och torrt!


Här är några av mina personliga "det här var suveränt!"-ögonblick:

Alla bilder tagna av Natasja Ravenklint

Dag 1:

Återigen vikten av att tänka efter före, och strukturera sin träning så att hunden har en möjlighet att lyckas! Svår miljö = börja ENKELT!

Lär hunden låsa blicken på godisbiten i omvänt lockande, använd som koncentrationsövning / för att få blicken låst framåt i sändanden / för att få en korrekt huvudställning i fjärren trots att jag är nära / etc.

Lär hunden att efter belöning direkt komma in i fotposition för fortsatt lek/godisbelöning/ny uppgift.

 


Dag 2:

Använd högenergiövningar för att bygga fokus - växla med "tråkigare" koncentrationsövningar.

Växla mellan vild lek - total stadga med omvänt lockande.

Bygg upp halsbandsgreppet! Ta i halsband = spänn musklerna, fokus fram, snart ska du springa järnet!

 


Dag 3:

Lägg ut random prylar på planen och använd som störning.

Ett mjukdjur i snöre blir en utmärkt "störningshund".

Ett longerspö kan användas för att fästa allt från korv till leksak i!

 


Dag 4:

Att träna ingångar ger resultat!

För vissa hundar (Mi) behöver "fele vara lite "dyra" (tex att få börja om rutan helt istället för att dirigeras om vid felaktigt stopp). För andra hundar (Valle) bör allt som är engagemang leda till en liten belöning, och fel hjälps rätt på enklast möjliga vis (tex fel skifte i z rättas direkt och belönas, istället för att göras om från början). Helt korrekt utförande blir julafton!

One-by-one kedjor ÄGER! One-by-one = kör igenom alla moment på enkel nivå så att hunden fixar första försöket. Belöna som planerat och gå vidare till nästa moment utan "stopp". Endast ett försök på varje moment. Grymt för att träna momentrutiner, bygga självförtroende, och träna föraren!

 


Och mitt ALLRA bästa minne är när jag skickar Mi på en vittring med kraftig sidvind, 20 pinnar som två andra personer tagit på, från fem meters avstånd = högre aktivitetsnivå än normalt, och hon galopperar fram, slår på nosen, söker av alla pinarna från höger till vänster (utan provsmakning), och utan tvekan plockar min pinne!

   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards