Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 19 september 2014

Susan Friedman dag 1, del 2: etiketter

Av Åsa - 19 september 2014 18:23

Det märks att Susan är passionerad angående det här med att sätta en etikett på en individ. UNLABEL ME är ett statement som hon sprider, oberoende om det handlar om djur eller människor. Varför? Därför att etiketter tillhör den "kulturella dimman". De är bekväma att skylla på. De ger en ursäkt. Och i värsta fall leder de hela vägen till avlivning...


Exempel på etiketter kan vara "aggressiv", "rädd", "stressad", "ADHD", "typisk Border Collie", "Dominant" etc etc etc...

Jag trodde i min enfald att jag hade koll på detta. Naturligtvis kan vi inte lära hunden att VARA något, bara att GÖRA något, och då är det ju det vi behöver titta på. Jag vet det. Jag praktiserar det. Jag lär ut det. ÄNDÅ beskriver jag min hund som "vänlig, aktiv, nyfiken" om någon frågar.

OK, och? Är det ett problem?

Jepp. Jag tror att det är ett av de allra största kommunikationsproblemen vi har - därför att vad som är "vänlig" för mig kan vara något helt annat för någon annan - eftersom vi inte har definierat vad "vänlig" är. HUR SER DET UT?

Etiketter antyder också att beteenden är något som kommer "inifrån" hunden. FEL! Beteenden kommer I SAMSPEL MED MILJÖN, och påverkas av yttre faktorer. Etiketter kan inte förklara beteenden!

Så nästa gång jag pratar om hundspråk ska jag försöka undvika att förklara att "hunden viftar på svansen för att den är vänlig". Istället ska jag förklara att det är ett önskvärt beteende som vanligtvis signalerar att hunden har (ur vår synpunkt) bra gener - den söker kontakt på ett trevligt sätt, att den har bra erfarenheter av människor, och att detta är ett bra tillfälle.


Jag har roat mig med att vänja om mina observationer sedan Susan gjorde mig uppmärksam. Det är SVÅRT! Istället för att tänka "Midori ser lite rädd och osäker ut här på gatan" har jag tvingat mig själv att gå steget vidare: hur ser det ut? (Sänkt svans, spänd kropp, långa mungipor, öron något bakåt, blicken flackar, undviker att nosa.) Först när jag vet hur det ser ut kan jag med säkerhet veta om det eskalerar eller avtar, och om det jag gör i situationen har en positiv effekt.

Ännu viktigare i klassrummet. Jag vill att mina elever ska vara koncentrerade och intresserade, ifrågasätta och lyssna, våga testa och våga göra misstag. Hur ser det ut? Vilka beteenden kan jag förstärka? Hur kan jag göra det enklare för de beteendena att hända? Intressanta tankegångar!


Anyway...tillbaka till föreläsningen.

Det vi kallar "naturlig fallenhet" (via generna disponerad att göra...) ökar eller minskar sannolikheten att individen testar olika beteenden (en kelpie lär testa att smyga sakta mot fåren med stirrande blick lättare än en Springer Spaniel), men det är fortfarande konsekvenserna som styr hur beteendet formas. Hur snabbt fungerar det att smyga? Flyttar fåret sig? Behöver man nafsa? Fungerade DET? Funkar det bättre att cirkla höger eller vänster? Osv.


Etiketter har också en tendens att bli en självuppfyllande profetia.

För många år sedan gick jag min utbildning till allmänlydnadsinstruktör ihop med en kvinna som jobbade på fängelse. De hade fått in en spenslig man i medelåldern med en tjock fil på våldsbrott (misshandel, mordförsök). Den första månaden kom han i våldsamt bråk/handgemäng med personalen vid flera tillfällen. Sedan upptäcktes det att han fått fel fil...han var ekonomisk brottsling och hade aldrig varit våldsam en dag i sitt liv.

Är det en sann historia? Ingen aning, jag var inte där, men hon svor på att det var sant. Vad jag däremot VET, och som blivit bevisat i flera undersökningar, är att man beter sig olika beroende på hur man blir behandlad. Och man behandlar olika beroende på vilken etikett individen har fått.

Det blir liksom en cirkelargumentation: Varför biter hunden? För att den är dominant. Hur vet du att den är dominant? Eftersom den biter...


Åter till de relevanta frågorna:

HUR SER BETEENDET UT?

I VILKEN MILJÖ UPPKOMMER BETEENDET?

VILKEN FUNKTION HAR BETEENDET?

Ändra tankesättet "individen ÄR" till "individen "GÖR"!

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Skapa flashcards