Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 21 september 2014

S. F. Dag ett del tre: Beteenden

Av Åsa - 21 september 2014 07:08

Prinsessan fick kort sitta i bilen (yes, skugga!) under lunchen, och jag kommenterade till Susan när vi stod i kö till den asiatiska buffén hur jag blivit varse om hur många etiketter jag sätter på min hund, och vilken dålig vana det har blivit. Hennes svar var "Det är ju helt fantastiskt att du på bara några timmar börjat ändra ditt tankesätt! Bra gjort!". Snacka om positiv förstärkning för att våga prata med någon som gör en lite starstruck...:)


Efter en lång promenad i parken och lite träning på läskiga brunnslock satt vi på plats igen. Mi var nu pigg, piggare, piggast, och jag jobbade parallellt med att träna henne att ligga stilla i allt längre intervaller, och lyssna på Susan.


Beteende = Vad ett djur gör i en viss SITUATION som vi kan OBSERVERA och MÄTA. Beteende kan också försegå "inuti" individen, och kan då bara observeras av den som utför beteendet (stressrelease tex). Ju mer specifikt vi beskriver det för oss själva, ju enklare blir det att förstå sammanhanget = varför beteendet finns.


"Specifics, Bob", blev ett utryck som användes flitigt under dagarna:


INLÄRNING/LÄRANDE

Beteendeförändringar till följd av erfarenheter, dvs kontakt med omgivningen

Ligger i vår natur - sker hela tiden

Ger oss förmågan att anpassa oss till en miljö som ständigt ändras, genom hela vår livstid


KONSEKVENSER är den "feedback" som formar vårt beteende. Vad funkar? Vad funkar inte?


När vi sysslar med träning, coaching, att lära någon något, så handlar det alltså om att ÄNDRA observerbara beteenden genom att ändra förutsättningar och konsekvenser.


Dagens bästa citat (för mig):

TRÄNING BÖR VARA EN DIALOG; INTE EN MONOLOG!

Med det menas att träning är inte något som jag "gör med" individen, utan ett utbyte. Jag ändrar något som gör att individen ändrar något som gör att jag ändrar något som gör att individen ändrar något...ett ständigt samspel där BÅDA har kontroll över vad som händer! Inget tvång, ingen press, utan "bara" (sitationstecken för det är inte så bara) guida individen mot målet genom att ändra förutsättningar och konsekvenser.

ATT PÅVERKA SIN OMGIVNING ÄR EN PRIMÄR (MEDFÖDD) FÖRSTÄRKARE! Jag behöver komma ihåg det och använda det mer.


Lite repetition (skönt att konstatera att jag har hyfsad koll sedan innan):

REFLEXBETEENDEN forskade PAVLOV om. De är icke-viljestyrda, och består av stimulus - respons. När vi jobbar med associationsinlärning, dvs klassisk betingning, lär vi in NYA TRIGGERS till samma reflexbeteende genom att associera dem med varandra (klick=godis, alltså får vi samma känslor för klicket som för godiset. Old news). Detta händer vare sig vi vill eller inte, och man har sett hur kraftfullt detta är för tex avvanda drogberoende som får en KROPPSLIG REAKTION när de kommer i sin invanda "drogmiljö". Det har också noterats att cancerpatienter redan när de svänger in på parkeringen för att få cellgift har startat den kroppsliga processen att bryta ner de skadliga cellerna - helt utan preparat. COOLT!

OPERANTA BETEENDEN forskade SKINNER om. De består av Antecedent (miljö/situation/signal), Beteende, och Konsekvens. Det som lärs in är NYA BETEENDEN och NYA SIGNALER. Vi kan ÄNDRA eller UNDERTRYCKA beteenden, men vi kan aldrig ta bort dem helt.

Mittemellan har vi det Susan kallar "Poperant Behaviours", dvs fasta beteendekedjor. Poperant därför att det är viljestyrt, men liksom poppar upp utan medveten tanke.


Vi ägnade resten av dagarna åt enbart operanta beteenden.


ABC är engelskans enkla beteendeanalys: Antecedent (när uppstår beteendet?), Behaviour (Vilket är beteendet?), Consequence (Vad leder beteendet till?). På svenska säger vi ibland Situation - Beteende - Konsekvens SBK. Jag kommer att hålla mig till ABC för att undvika alltförmycket tankemöda på en oviktig detalj (vi kan kalla det blåbärsanalys, bara vi är överens om vad det innebär...)

A kan vara avlägsna eller omedelbara signaler/situationer.

B böra vara ett aktivt beteende när man observerar och beskriver. Om en teddybjörn kan göra det - titta efter något annat! "Verbifiera", så säkerställer man att det är just ett beteende och inte en etikett.

C är det som inträffar omedelbart efteråt. Vad är beteendets funktion?

Om vi BESKRIVER B så specifikt som möjligt (en liknelse med en skalpell är återkommande när Susan pratar), och sedan OBSERVERAR A och C, så kan vi förutsäga hur beteendet kommer att utvecklas. Med hjälp av den kunskapen kan vi, om vi vill, ÄNDRA på A och C, och på så vis ändra B.


ALLA beteenden har en funktion för individen. Alla. Man gör ingenting "bara för att". Och ALLA beteenden utförs i samspel med miljön. Som Susan uttrycker det:

"There are no problem behaviours; there are problem situations, in which behaviour is just one element."


ABC-analyser är jag hyfsat van vid, och hyfsat tränad på, och de har verkligen hjälpt mig enormt. Vi gjorde ett antal olika, baserade på några olika filmer, och pratade om de olika scenarior vi såg.


17.30 var jag ganska mör...Stoppade in Prinsessan i bilen och körde (fel så klart) enochenhalvtimme hem till Carro, och belönades med att få träffa (förutom Carro själv och hennes fina dogs) den LJUVLIGA McPod! Pod är åtta veckor gammal, och en brun kelpie. Mi älskade honom omedelbart. De lekte non stop i två timmar, sedan ramlade jag i säng...Mi var inte vidare sömning, men jag stängde om oss och tog bort allt förstörbart och vände ryggen åt hennes äventyr. Jag vaknade inte ens när hon äntligen kröp upp under täcket.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards