Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 30 november 2014

MH

Av Åsa - 30 november 2014 10:09

Så var det då Prinsessans tur att få "känd mental status". Vi hade en trevlig förmiddag på Örkelljunga Brukshundklubb, jag, Prinsessan, och min mamma som var tilldelad det ärorika filmuppdraget.


I stort är jag väldigt nöjd! Genom hela testet var hon glad och kontaktsökande, hon visade tydligt att det är matte (och "mormatte") som är bäst, andras leksaker är ganska ointressanta, och läskiga grejer får någon annan ta hand om. Betydligt mindre larmande än jag trodde, lite tuffare mot spökena än jag trodde, och var inte överförtjust i testledaren, annars ganska exakt den hunden som jag brukar ha med mig :)


Så här såg det ut. Prinsessan har fått diktera sina egna kommentarer (något fri tolkning av mig).


"Men PETA inte på mig! Vad hade du tyckt om jag öppnade din mun? Och alltså, helt ärligt, bestäm er vems leksaken är - min eller er? Den är faktiskt ändå ganska ful...och lite slemmig från de förra hundarna...Nej tack!"

 

"Här luktar det gott! Och man får inte jaga saker utan lov, så det så. Vem vill ha en tråkig svans i vilket fall som helst?"

 

"Men det här var ju...kul. Eller inte. Vad är poängen?"

 

"Okeeeej...vad gör du där ute? Och jag har redan tackat nej till den där leksaken en gång...matte? Har du något roligare?"

 

"Men nu har de blivit helt loco! Och matte...du gör INTE som du brukar! Jag tror jag springer bort till någon som har bättre koll tills du blir dig själv igen. Så mycket väsen för en...overall? Men pleeeease..."

 

" Vad är detta för konstig skog - det låter helskumt! Och matte blev knäpp igen. Typiskt. Tack och lov verkar det vara kortare anfall, så att vi kan kolla vad som hände tillsammans...kolla, inget farligt! Kan man få en godis?"

 

"Alltså, nu får det snart räcka! Spöken? Mitt på ljusa dagen? Och matte är i knäppzonen igen...Jag håller ställningarna. Eller...shit, varje hund för sig själv! Matte - du får dö ensam! Men vänta...kunde ingen berättat från början att det var människor?"

 

"Nu envisas de med den där fula leksaken igen. Jaja, jag smakar väl lite då! Phu, min EGEN leksak - kunde vi inte bara tagit den från början? Och nu avrättar de spökena i skogen. Så får man INTE göra - vi borde nog gå och kolla så allt står rätt till. Va, leka? Nu? Men jag måste kolla så allt är som det ska...eller skit i vilket, lek är kul! Du och jag, matte, vi fixade detta tillsammans!"

 


Jag är speciellt nöjd med hennes vilja att samarbeta med mig och bara mig - det är väl egentligen inget man vill se i ett MH, men jag gillar ändå att hon ber om lov, söker kontakt, och söker position. Andra fina saker: att jag ganska enkelt kunde jobba igenom reaktionen på både overallen och skramlet, att hon engagerar sig fint i sin leksak efter skotten även om det tar lite ansträngning från min sida, och att hon mestadels reagerar utan någon större rädsla och avreagerar fint. Viss osäkerhet helt klart (speciellt på mitt agerande tror jag), och ingen önskan att ta tag i saker på egen tass, men inte heller några större flykttendenser utan hon litar på att när jag gör som jag brukar då är allt OK igen. Och svansen är hög och glad genom hela testet!


 



 
 
Lilly

Lilly

17 december 2014 15:40

Hej! Vill bara säga att jag gillar dina artiklar jättemycket, och särskilt den om platsliggning har hjälpt oss jättemycket.
Ha det fint!

http://https://johnnymops.wordpress.com

Åsa

18 december 2014 08:50

Stort tack!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards