Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 30 december 2014

Gott slut - gott nytt!

Av Åsa - 30 december 2014 07:16

Varje år vid den här tiden gör jag en sammanfattning och en ny årsplanering, och det har liksom blivit tradition att titta på åren bakåt när jag ändå sitter och funderar...Kul och nostalgiskt!


Mina mål för 2014 är inte uppfyllda. Och det är helt okej.


Valle gick några tävlingar i början av året, sa sedan tydligt "nej tack" och har vilat från det mesta. Den lilla träning vi har gjort har varit rolig och helt på hans villkor - inget tragglande med sådant som riskerar att ge dåliga känslor. De flesta momenten i Lk3 är någorlunda klara (inget är finslipat men grunderna finns där), vi har en hel del fina grunder till freestyle och HtM, vi har kört en del K9 nosework, och tränat högerhandling till rallyn. Han har hållit sig frisk och (tror jag) smärtfri, och det känns som en välsignelse :)


Mårran har pensionerat sig. Hon har med den gamla hundens självklara rätt börjat köra ganska ordentligt med oss här hemma...VÄLDIGT tydlig med vad hon vill och inte vill. Ibland vill hon träna något litet, för det mesta vill hon vara med och titta på, ibland vill hon bara stanna på soffan. Hon väljer själv. Frisk och hyfsat pigg är hon iaf, efter att ha bekämpat halsinfektion, bronkit, hjärtmuskelinflammation och nu senast en avbruten tand, så är hon fräsch och fin (men lite rund) och verkar lycklig.


Så med en hund på halvfart och en hund på snigelfart är det tur att jag har en hund på turbofart! Prinsessan vill ALLTID! ALLT! Följa med i bilen? Hon är där! Långpromenad i 15 minus? Jajamensan! Och TRÄNA är det typ roligaste som finns!

Hennes mål (OK, mitt mål med henne)var att starta Lk1, starta rally nyb, och träna in alla moment till Lk2. Det har vi överträffat! Tre starter i Lk1 med härlig känsla (även om poängen inte hängde med), uppflytt och start i rally forts, och alla moment till eliten är bra på gång - bara för att det är KUL och UTMANANDE! Vi lär känna varandra lite i taget, och börjar förstå hur den andra fungerar. Jag lär mig hennes styrkor och svagheter, hon lär sig att förstå vad jag menar trots att jag är inkonsekvent och otydlig. Vi har väldigt roligt under tiden.


Alla mina tre hundar har dessutom haft ett extrajobb i höst som (outbildade) terapihundar i skolan. Allt ifrån att "bara vara" i klassrummet till att lånas ut till olika träningar. Mårran går just nu Canis klickertränarutbildning ihop med en trea, till bådas glädje. Valle lånas ut som en utmaning till de lite duktigare eleverna, han är både mattebunden och väldigt intensiv och kräver en hel del av sin tränare - men ger mycket tillbaka när de hittar rätt knappar. Mi är "nybörjarhunden", älskar allt och alla, säljer mig för en köttbulle, och väldigt enkel - gör de rätt gör hon rätt. Gör de inte rätt så kan de alltid lägga sig på marken och mysa loss istället, så är både hund och elev lyckliga ändå :)

Visst, hundarna lär sig en massa "skit", men jag har ju inte mycket vardagsregler ändå. Och det känns viktigt, det känns som att de verkligen gör en insats där jag som tvåbening inte räcker till! Jag är klart sugen på att utbilda någon av dem till "riktig" terapihund.


För egen del skrev jag ju lite om mitt "nya" liv i förra inlägget.

Jag har gjort en lite kul sak till: jag har startat upp en fb-sida där jag samlar de bilder jag tar på olika kurser etc under olika album. I och ur fokus kändes som ett passande namn. Fotografering är roligt! En stående inbjudan att få med mig på en fotodag - du står för fika och motiv, jag knäpper bilder på dig och/eller din hund - finns under hela 2015. Bara för att det är ett roligt sätt att umgås på.


Och mina mål för 2015 då?

Jag vill starta en tävling i freestyle eller HtM, med någon hund.

Jag vill tävla rally och lydnad med Prinsessan. Uppflytt till avancerad klass och Lk3 hade inte suttit helt fel.

Jag vill utbilda mig och bli bättre inom något hundrelaterat område. 2014 var det Ttouch, 2015 lockar lite olika saker...få se vad jag väljer i slutänden.


Och framför allt vill jag utvecklas med och ha kul ihop med mina hundar!


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards