Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 6 april 2015

Det sitter på insidan!

Av Åsa - 6 april 2015 18:34

Det känns som att detta börjar bli en ren tävlingsblogg, men det är väl det jag behöver den till i nuläget antar jag. Få rätt på insidan av skallen alltså.


Vi har varit ute och tävlat igen, och allt var annorlunda (utom möjlightvis poängen...tyvärr...)! Jag känner mig otroligt nöjd med våra 129 poäng, eller rättare sagt så känner jag mig otroligt nöjd med BÅDAS prestation idag! Jag har varit en bra tävlingskompis. Prinsessan har varit sitt vanliga Prinsessiga jag - också inne på banan :)

Det som ställde till det idag var störningar i samband med tävling = medtävlande och publik. Och nej, INGEN har uppfört sig illa eller varit ovanligt störiga, det blev bara tydligt var de sista procenten sitter. Yes! Nu VET jag vad som kommer att lösa upp det sista (tror jag)!


Vi var i god tid, och med lottningen rejält försenad så var vi i VÄLDIGT god tid. Startnummer 16...genast börjar tankarna gå - hur ska jag lägga upp detta optimalt, så att hon är precis lagom uppvärmd? Svaret är att jag har ingen aning. Vi har tävlat för lite helt enkelt. Jag visste inte ens om den förberedelse jag gjort i veckan med ganska mycket kedjor och ett ganska långt pass igår skulle vara bra eller dåligt. Men man får ju gissa!

Jag valde att ta en promenad innan platsen (vi var i tredje gruppen) och värma upp med några kontaktövningar och lägganden, samt lite fokus-övningar. In på platsen, lät henne gå lite avslappnat, nosa lite på sin punkt, och satte henne fot. Själva läggandet blev hon lite överraskad av allas kommendering, och jag fick ge dk (annars bra läggande!). Själva liggandet var lugnt och fint. Lite tittande, la ner huvudet ett par gånger, fin fokus framåt i stort sett hela tiden. Nöjd! 9.

Tandvisning på vägen ut. Domaren var en stor karl, stora händer med handskar...Prinsessan satt, men flyttade sig lite bakåt. 9. Behöver definitivt träna tandvisning med stora män!


Sedan valde jag att sätta henne i bilen, hon trivs i bilen och hon kändes lite trött och jag ville inte "slita" på henne. Hon är väldigt lugn i bilen (läs sover), och när jag plockade ut henne efter någon timme sträckte hon lättjefullt på sig och var fräsch i huvudet igen!


Vi kan ha gjort vår snyggaste träning någonsinn under uppvärmningen. Fokus, följsamhet, snabba rörelser, stadga...hon kunde allt! Riktigt, riktigt go känsla att kunna plocka fram hennes bästa jag på tävlingsdagen!


Ny paus i bilen, tog ut henne när det var två starter kvar och körde aktiva belöningar med favvo-leksaken. Sedan var det vår tur.


Jättefin känsla i ingång på plan. Vi hittade vår startpunkt, jag blev förmanad om min högerhand för att slippa dk (så att jag inte skulle lyfta den med kopplet), och vi var iväg. Starten på fotgåendet var...perfekt. Vänster om halt, helt om slickad vid min sida, språng marsch med alla tassarna där de skulle, höger om halt - och så fick hon syn på någon i publiken som gjorde något intressant...Seeeg start med flera dk och koppelkontakt, en kass vänstersväng där jag gick på henne, sedan var hon tillbaka igen vid min sida och avslutade fint. 7. (Domaren kommenterade efteråt att han varit beredd på dagens enda 10, så bra var det tills hon blev störd!)


Hon var tyst och fin och jag släppte upp lite extra aktiva tävlingsbelöningar mellan momenten - ett vågspel som kan leda till ljud och dålig position, men det kändes helt rätt (och var helt rätt).


Läggandet. Bra framföring (är jag faktiskt i stort sett alltid bortskämd med), bra läggande, låg som en sfinx och såg ut att vara VÄLDIGT nöjd med sig själv. Stilla i återgången. Tappade fokus en sekund (tittade på publiken), och tappade bort vad hon gjorde...och ställde sig blixtsnabbt upp när jag var en meter ifrån. Jag kommenderade ligg lika snabbt, men skadan var redan skedd. 5. Supernöjd med hennes säkerhet i starten på återgången - som vi har jobbat med det! Hade jag hunnit med ett dk när hon tittade bort hade jag antagligen räddat momentet - note to self!


Inkallning. Hon satt stadigt, sprang bra, och efter halva sträckan såg jag att hon började sikta på en "target", ett målat vitt x. Snabbt dk "fot" och lite vift med fingrarna räddade momentet, men gav dk. 9. Mycket nöjd med att hon satt kvar, och med mitt eget agerande!


Ställande. Återigen fin framföring, men sedan blev hon osäker på momentet och kom sakta efter mig...händer aldrig på träning, men nu är det andra gången på tävling. Måste analysera ordentligt! Jag stoppade henne när jag vände upp, och hon stog stadigt i återgången och satte sig fint - mycket nöjd med det (har också varit ett hästjobb!). 0.


Apporteringen. Här brast jag som förare - jag hade bestämt att jag skulle avstå. Men testade ändå. Vilket gick åt skogen...så klart...Dålig förare! 0.


Och så hoppet. Hon satt stadigt och fint (återigen något vi har jobbat med!), hoppade bra, studsade lite på mitt ben (rest efter osäkerheten i apporteringen?) och gjorde en fin ingång. 9.


En rejäl glädjedans, koppel på, och bort till domaren för snabbgenomgång. Hon satt lugnt och fint vid min sida när vi pratade och verkade väldigt nöjd med sig själv och situationen, och vi fick beröm, framtidstro ("Det kommer att bli RIKTIGT bra när det blir klart!") och en 10 i helhet.


All in all är jag supernöjd. Vi har ny information om hur träningen ska gå vidare, kvitto på att uppvärmningen fungerade och att hon fixar en lång tävlingsdag, kvitto på att mitt upplägg med mycket kedjor två veckor innan tävling är rätt, och jag känner att det är helt OK att ha "månadstävlingar" som koll på var träningen är just nu.


Tids nog kommer poängen ifatt känslan, tills dess tänker jag bara njuta av att skaffa mig mer och mer erfarenhet av att tävla Världens Bästa Prinsessa!


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards