Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 15 juli 2015

Do as I do, dag 2

Av Åsa - 15 juli 2015 06:35

Det är lyx att ha en liten kompis som är lika träningsglad som jag! Midori har hunnit med fyra pass idag, och har så klart kommit mycket längre i sin utveckling än Valle som bara ville vara med under kvällspasset. Därför finns det bara film på Prinsessan idag.


Redan första passet visade hon att hon förstod rutinen vänta - titta - "do it" - härma.

Jag älskar hennes koncentration och intensitet!


Min utmaning nu var att hitta ytterligare tre beteenden att kasta in i mixen. Jag testade några olika, och fastnade till slut för läggande, nostouch på föremål, och hopp (jag hoppar, hon studsar med framtassarna).

Jag la till de nya beteendena på samma sätt som jag startade igår, genom att visa, säga "do it" och sedan ge ordet för beteendet. Lite krasch i huvudet, men det tog sig under dagen! Mer film kommer imorgon :)


Valle jobbade vidare med de tre beteenden vi påbörjade igår, men bytte miljö till utomhus. Han fixar nu att gå till targetpallen, lägga sig, och snart Hands up på enbart "do it". Vi kommer att lägga in något nytt beteende, men mest jobba vidare med att kunna blanda mellan de han redan kan och bli säkrare på hands up.


Nya problem som vi har stött på idag:

  • Två beteenden som visade sig vara alltför lika. Jag ser inte likheten mellan att hoppa med framtassarna och att backa, men det blev ofta en konstig mix av de två. Antagligen för att de inte är tillräckligt befästa var för sig, och det är för tidigt i Do as I do-träningen. Jag tog bort backandet, planerar att lägga till det igen efterhand.
  • Valle fick ordentliga problem med Hands up! Han tjuvstartar när jag visar (jättefint utförande!), han gör det spontant när han ska vara stilla (jättefint utförande!), men när jag säger "do it" blir det en konstig tveksam variant...Jag har testat att hålla kvar händerna i luften när jag säger "do it", som ett mellansteg, och då fungerar det. Få se hur det utvecklas. Kanske har det att göra med att jag från början haft ett handtecken till Hands up och inte ett ord?
  • Det är intressant att se hur hundarna tacklar den frustration som uppkommer när de inte förstår riktigt...Jag är faktiskt förvånad över hur lite frustration som är i träningen (mindre än i ett shapingpass helt klart), men visst uppkommer ögonblick av "jag faaaattar inte!!!" Midori ljudar (det visste jag sedan tidigare) och blir tyst när hon fattar. Valle blir hyperaktiv, och behöver hitta tillbaka till fokus med hjälp av en nosfrys eller ett omvänt lockande.
  • Note to self: pausa! Jag har varit rent ut sagt sk*tdålig på att pausa ser jag när jag tittar på filmerna. Samtidigt impad av att Prinsessan jobbar 15 minuter utan paus utan att förlora varken intensitet eller koncentration! Alltså, det känns som 2 minuter, helt ärligt... Dagens målsättning: använd timer!

Projektet fortsätter!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards