Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2018

Rapport från Friheten

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten.

Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom jag kände mig fångad. Rutiner är bra, men slentrian är tråkigt! Och det har hittills blivit en nystart på många sätt: nytt jobb för Ola, inget jobb för mig utan fullt ut mitt företag, till och med en ny bil har flyttat in. Nytt hus som inte kräver det underhåll och skötsel som en gård gör. Inga djur förutom hundarna. 

Jag älskar det. Att kunna lägga upp min tid som jag vill, välja vilka projekt jag jobbar med, skapa nya samarbeten och hoppa på intressanta idéer. Även om jag antagligen jobbar fler timmar nu än innan (trots att jag egentligen har semester) så känns det inte så. 

 


Visst är det en förändring att flytta från 140 kvm hus med stall och stor loge och 3 ha mark, till 59 kvm hus med förråd, garage, och 2000 kvm trädgård. Det har blivit närmare 30 vändor till tippen, med fullt hästsläp varje gång. Det har varit skitigt och tungt, och känts hopplöst emellanåt - men lite i taget så har det blivit gjort! Det vi har kvar är sådant vi faktiskt både vill ha och behöver. Kanske fortfarande liiiiite för mycket prylar, men betydligt bättre!

 


Vi började sova här för 10 dagar sedan, och började med att konstatera att våra nya vitvaror inte fick plats...Standardmått är inget för gamla hus! Så vad gör man? Vi kapade bänkskivan och tog ner halva väggen - problem löst. Nästa överraskning var när brunnen sinade efter en halv dag. Inget konstigt efter denna sommaren, och man klarar sig förvånansvärt bra med vatten i dunkar! Tack och lov tillhör församlingshemmet några minuter bort Olas arbetsplatser, och vi fyller på vatten och duschar där. Tvättat har vi passat på att göra i vårt gamla hus, hädanefter får det väl bli en tripp med full tvättkorg en heldag till någon glad släkting med kommunalt vatten :)

 


Hela familjeflocken trivs utmärkt. Lite i taget resulterar pusslandet med att få plats med våra saker i en trivsam miljö med var sak på sin plats. Hundarna har hittat sina liggplatser, och älskar att strosa runt i trädgården. Vi går promenader på nya stigar i skogen varje dag, naturen här är ett paradis!

Äntligen har jag haft tid (och ro) att ta med kameran ut i trädgården. Här är vildvuxet, men under alltihopa finns en riktigt fin trädgård med många roliga växter.

 


Fotomodellen fick hänga med och öva lite till sin stora glädje! På lördag får hon jobba för maten - jag håller en foto-workshop som jag verkligen ser fram emot.

 


Lite så ser det ut just nu, mitt liv. Mycket frihet. Lite för lite rutiner, men det kommer. Och definitivt ingen slentrian!




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Av Åsa - 19 juli 2018 07:04


För nästan tre år sedan gjorde jag mitt senaste inlägg här. Vad hände? Well...livet.    Men nu har känt att det liksom har dragit lite i hjärnan att ha en hundblogg igen. Så here goes - med oregelbundna tidsintervall kommer här att dyka upp lite ...

Ovido - Quiz & Flashcards