Kelpiestuds

Alla inlägg den 13 september 2018

Av Åsa - 13 september 2018 08:49

Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade? 


Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog". 

Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor och information. Vem är bra? Hur ska man veta? 


Att göra det du gör nu - läsa en blogg tillhörande en instruktör, är ett sätt att få reda på lite om personen. Att kolla upp referenser ett annat. Hur ser det ut på FB-sidan? Vad har hen för erfarenheter, finns det filmer på träning med egna hundar? 


Och så finns det faktiskt en kvalitetsmärkning: i hundvärlden kan ett företag bli "H-märkt".

Det är helt frivilligt, vilket innebär att många otroligt duktiga hundmänniskor INTE har H-märkta företag. Men som hundägare är du säker på att ett H-märkt hundföretag har både kompetens, erfarenhet, och ett etiskt tänkande i grunden. Det ersätter inte egna efterforskningar - eftersom erfarenheter och inriktning skiljer sig åt, och det som sagt är frivilligt - men det kan göra det lite lättare att välja.


H-märkningen utförs av Sveriges Hundföretagare och är ett första steg i att börja göra dig som hundägare tryggare och säkrare i att du betalar för gedigen kunskap och inte bara en snygg fasad. Du undviker också att omedvetet stödja oseriös företagsamhet.


Nu när jag är helt egen så vill jag vara med och stödja detta arbetet, och vara en del av de kvalitetskontrollerade hundföretag som finns i Sverige. Jag är stolt över mitt företag och säker i min kompetens. Därför är mitt företag också numera H-märkt!


 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards