Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 23 september 2018

Höst i Friheten

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...


Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna konstatera att vi får plats! Ett tag var jag inte säker...Nu är läget lite mer "Hmmm...jag behöver xxx. Jag VET att jag flyttade den. Men var hamnade den?" Och så letar jag runt lite, hittar rätt låda, och så blir strukturen i mitt huvud ännu lite bättre. I förrådet finns numera en "mus-skrikare" (dvs en elektronisk pryl som skickar ut något ljud som möss inte gillar), och en massa rödcederträbitar för att hålla skadeinsekter borta.


 


Grannar är hälsade på, De flesta har kommit förbi på egen hand och övriga har vi stött på under promenader. Det verkar vara en gemytlig "ni stör inte oss så stör inte vi er, men vi hjälper gärna till med posten"-stämning som passar oss perfekt. Det är skönt att närmaste grannen är en bra bit bort, när man släpper ut Konstapel Valle för sista kvällsrundan. Ingen har missat att här bor en stor (och antagligen livsfarlig) hund...


 


Vi har testat en massa roliga stigar i skogen, och vi har bara snuddat vid en bråkdel av alla stigar som finns! Här är paradiset för hundpromenader, med skiftande natur och ingen trafik på småvägarna. Jag har fått träna om från början att kunna ha hundarna lösa, och nu börjar det ge bra resultat. 


 


Jag har fört ett privat krig mot alla aspskott som hotat ta över vår trädgård... Med sekatören som vapen klipper jag fram en riktigt trevlig trädgård, härligt vildvuxen, med en liten gräsmatta - läs träningsplan - på baksidan. Lite nya växter har vi skaffat, och i mitt huvud planerar jag för olika sorters fotobakgrunder.


 

Och så är det det här med vattnet... Nix, brunnen är fortfarande i stort sett tom. Och kommer antagligen så att förbli ett tag till. Vart vi än går i skogen så är vattendragen uttorkade och dammarna obefintliga - grundvattennivån är helt enkelt för låg. Vi hämtar vatten i stora dunkar, och utnyttjar regnvattnet. Jag diskar - motvilligt - för hand. Tvättar gör vi på Olas jobb, när möjlighet ges. Det är inte ultimat bekvämlighet - men det funkar.


 


Jag har varit utan bil i tre veckor, och beräknas minst en vecka till...Alltså, det låter som att jag kvaddade hela min bil, men jag lovar, det var en liiiten touch! Jag får tillbaka en bil där halva bilen är utbytt i stort sett. Under tiden är jag tacksam för att vänner och kunder sätter sig i sina bilar och tar sig hit istället! Jag har lånat Jeepzilla av Ola när det har kraschat ordentligt med planeringen, det är något speciellt med att köra största bilen på vägen... Och Midori klär i Jeep!


 


Och hösten har kommit. Vi eldar i kamin och öppen spis när det behövs, njuter av naturens skiftningar, och bara trivs.


I Friheten.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Av Åsa - 19 juli 2018 07:04


För nästan tre år sedan gjorde jag mitt senaste inlägg här. Vad hände? Well...livet.    Men nu har känt att det liksom har dragit lite i hjärnan att ha en hundblogg igen. Så here goes - med oregelbundna tidsintervall kommer här att dyka upp lite ...

Skapa flashcards