Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 12 januari 2013

Från Anlagsprov till Överdrivet sen träning

Av Åsa - 12 januari 2013 08:56

Jag är så glad över min Valldemar. Jag säger det inte ofta nog, skriver det inte ofta nog, tänker det inte ofta nog! Eller, jag är naturlightvis glad över BÅDA mina hundar, men just med Valle känner jag ibland att det är de saker vi har problem med som får mest fokus - eftersom jag funderar över lösningar, så klart. Men samtidigt...det man tänker mycket på växer...Så detta inlägget kommer uteslutande att vara fyllt av Valle-skryt!


Vi började gårdagen med anlagsprov i viltspår. Valles tredje viltspår någonsin, efter kursen i SIAB när han var fyra månader han han inte gått ett spår av något slag. Vi tog upp viltspår i november, han gick två klockrena spår, och det kändes lika bra att anmäla.

Mårran fick gå sitt prov först. Hon skötte sig perfekt! Fint och säkert spårarbete, lagom tempo, en fröjd att gå efter - och fantastiskt fin kritik av domaren. Ingen överraskning där - viltspår är hennes grej och har alltid varit (men det gör mig inte mindre stolt!).

Valles tur. Han var lite flamsigare och mer okoncentrerad än de tidigare spåren, kanske kylan, kanske att han inte blev tillräckligt rastad innan, kanske att han suttit själv i bilen och laddat - vad vet jag. På plussidan: även om han gjorde några små svängar så hann nosen ikapp benen ganska snabbt och han lärde sig lite för varje gång. Ingen gång var han längre ifrån spåret än 5 meter, och han letade sig fint tillbaka. Väl godkänt och fin kritik för honom också!


Sedan var det tågresa till Stockholm, med tillhörande promenad genom Sthlm central till tunnelbanan på fredag kväll. Stjärnhunden är miljöstark och bryr sig varken om trängsel eller skrikande alkisar, sover på tåget, och verkar tycka att det är vardagsmat.


Hämtades upp av 10 veckors goldenvalpen My med matte. MiniMy var lite rädd för den stoooora hunden, Valle lät henne vara ifred och uppmuntrade sedan hennes små lekinviter på ett milt farbroderligt sätt. Skillnaden mot när han brötar runt med sina "polare" var enorm! Där ser man - han KAN vara försiktig...:)


Framme på Norra Stockholms Hundcenter vid elva på kvällen. Hälsa på sina polare, sitta i soffan, snacka skit. Valle chillar och verkar njuta av livet. Kanske skulle testa rallybanan? Valle är genast på - TRÄNA! Så det blev en bana i högerhandling, härligt att se att de grunderna jag har lagt i "work" går att översätta på att köra bana.

Mer snack, mer choklad, och runt midnatt blev det sista promenaden. Uppe igen började det tränas agilityslalom. Det har vi aldrig gjort! Men vilken tid är bättre än strax efter midnatt när det gäller att lära sig nya saker? Valle kampade som en idiot, siktade mellan portar, växlat med att koppla av och titta på när Liten Fahlène kastade sig mellan portar och efter leksak med dödsförakt.


Och nu ligger han på min jacka och tittar på ett antal hundar och människor som går fram och tillbaka och tränar och leker. Han verkar vara helt redo för en ny, spännande dag. Lilla hjärtat!


Det man tänker på växer. Jag tänker på att min hund är snäll, glad, engagerad, enkel att ha med, och alltid redo för något kul. Det är vad jag vill ska växa!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards