Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 27 januari 2013

Året börjar bra på målfronten!

Av Åsa - 27 januari 2013 16:51

Först fixade dogsen sina anlagsprov i viltspår = första målet uppnått.


Och idag har Mårran debuterat rallylydnad. Eller...hon var rallylydnadsmästare inofficiellt, men nu måste vi ju börja om...Och vilken start! STOOOOR tävling med MÅNGA startande i Eslövs ridhus. Jag startade båda hundarna, alltid ett vågspel eftersom båda behöver speciella uppvärmningsrutiner som tar lite tid ibland, och dessutom upplevde jag ofta att mina två tävlingshundar stressade varandra på den tiden som jag tävlade Popsy och Mårran.

Men, nya hundar = nya relationer, och Valle och Mårran verkar snarare få stöd och lugn av varandra. Win!


Valle var först in på banan. Hans uppvärmning går ut på att 1. Känna in miljön, 2. Känna in övriga hundar, och 3. Tagga ner lite och hitta fokus. Mitt mål var att jobba "lagom mycket" med handlingen, dvs att HJÄLPA men inte överarbeta (som jag lätt gör när jag blir nervös). Jag är ganska tävlingsmässig och "tråkig" i vår vanliga träning (eftersom jag vill att det ska vara förknippat med STOR chans till belöning) och om jag börjar prata och visa för mycket blir han osäker. Lita på hunden - han KAN skyltarna!

Vi jobbade lite extra med att komma i front under uppvärmningen, om jag tappar honom så är det där jag tappar honom. Hittade en bra strategi, så redan innan det vara dags att tävla var jag mycket nöjd med dagens träning.

Uppvärmningen inne i ridhuset var...laddad. Han skäller gärna på mig när han blir exalterad, och ett par hundar runt oss tog lite illa vid sig och gjorde lite utfall. Förlåt! Valle svarar aldrig så det var inget problem för oss, men jag försökte hålla mitt avstånd för deras skull (inte jättelätt på 3x10 meter).

Sista uppvärmningen utanför banan var han helt fokuserad, och känslan höll i sig tills vi skulle gå in...Fri start så jag kunde backa och göra om (TACK!), och sedan var han med mig igen. Ett par nostargets på skylt och kon, och jag missade fotarbetet i 1-2-3 steg bak, men vi slutade på 91 poäng. Och jag belönade UTANFÖR banan! Det räckte till en niondeplacering av ett startfält på 33.

Det känns ganska gött att ha gått ifrån "jag är nöjd om han bara stannar på banan och håller hela vägen" till att faktiskt ha en målsättning att vi ska kunna göra vettigt ifrån oss också. Duktig hund - och duktig jag!


Mårran har en ganska bra uppvärmningsrutin nuförtiden. En rejäl promenad helt utan krav - bara belönar kontakt - och en koll på området. Sedan in i bilen till ca 10 minuter innan start. Kort uppvärmning med en snabb genomgång av aktuella skyltar för att se om något behöver "snabbfixas", idag var det tysksvängen som behövde repeteras. Sedan jaga några godisbitar - vi är redo!

Hon gjorde en drömrunda! Helt ärligt var jag övertygad om att 100 poäng var en verklighet, men hon råkade komma åt en skylt med ett bakben i utgången av spiralen = 3 poängs avdrag. Note to self: TA UT SVÄNGEN! Men 97 är inte fy skam, det gav en delad andraplats och jag känner mig fantastiskt nöjd med hennes fina attityd och härliga fokus!


Detta lovar gott för fortsatt 2013...:)

 
 
Ingen bild

Jessica med Maya

27 januari 2013 21:44

Dubbelgrattis till era framgångar :-)

 
Ingen bild

Karoline & MFF

28 januari 2013 11:37

Grattis, till både snygga rallyresultat och godkända anlagsprov!! Bra början på 2013 :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards