Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 2 juni 2013

Fler pusselbitar

Av Åsa - 2 juni 2013 18:37

Hundträning känns som ett enormt pussel, som dessutom ändrar sig hela tiden...Jag är ju lite pusslig av mig, så det passar mig bra för det mesta :)

Idag har vi samlat på oss lite fler pusselbitar, på kurs för Petra Nilsson Lindström!


Vi började med en sirkus-kedja för att träna uthållighet. Med ingång och transporter så blev det 2 glada minuter utan att Valles glädje och entusiasm gick ner! Sedan nästan lika lång belöning - ser till att viljan lever kvar till nästa pass. Siv Svendsens uttryck "Bensinbelöningar" får en allt större del i mitt träningstänk.


Följde upp med att fortsätta bygga känsla i fria följet. Min plan var tydlig: KORTA loopar, så att han inte hinner tappa. Skippa detaljerna - vi bygger ENBART känsla idag. Och plan B - OM han tappar så slänger jag bollen och springer själv efter.



Petras tips:

* Starta oftast det fria följet med en sväng, stegförflyttning, eller vändning = överraskande och varierat bygger en förväntansfull hund.

* Byt plats ofta - det räcker med 10 meter.

* Helt om svängarna behöver jobbas på detaljnivå, blir för vida.

* Noga med att ha station med. Återigen - rena loopar! Jag hittade uttrycket "time-off" (istället för time-out som jag inte använder) i Control Unleashed - puppy program, och tycker att det uttrycket beskriver det jag vill komma åt: en trevlig tankepaus/möjlighet att göra en omstart. För både mig och honom.

* Jobba mer med konkurrensbelöningarna utanför träningen, för att verkligen hitta rätt känsla.


Sista passet körde vi stegförflyttningar till vänster, de fungerar hittills på så sätt att jag puffar på honom. Inte helt nöjd med det...Så framöver ska de byggas om med hjälp av att min viktförskjutning blir en signal till honom att ställa sig, och att han sedan flyttar sig (sakta) på min röstsignal så att jag kan följa honom. Planka till hjälp för att få hunden rak och i position.

Och så tittade vi på fjärren - och en rejält trött hund (och matte) gick in i fel fokus och började låsa på grejer runtomkring. Jag följde inte min plan, utan föll tillbaka i väntande på att han skulle hitta mig igen. Inget vidare bra pass, men lite bra råd som vi kommer att testa: belöning bakom hunden SOM JAG HÄMTAR! Tränar fokus, störning, och stadga på en och samma gång :) Testade lite i klubbstugan och ska fortsätta trixa runt med den tanken.


Passade också på att träna stadga i sitt kvar agility-style (dvs skyhög förväntan på att snart springa järnet) när övriga tränade, konceptet verkar fungera bra! Och lite platsliggning. Störningar - check! Tid - 2 minuter. Avstånd - vi har en magisk gräns vid 12 meter som ska sträckas gradvis, samtidigt som tiden ska ökas. Men vi är på rätt väg!


Känner mig väldigt nöjd med dagen - Vallepusslet har fyllt upp lite den senaste månaden tack vare Jenny Wibäck, Maria Brandel, och nu Petra (och mina träningskamrater förstås!). Vem vet, snart kanske det ändras till att bli enklare istället för svårare? Hoppas kan man ju!

 
 
Madelen

Madelen

2 juni 2013 20:10

Tack för att du delar med dig av alla pusselbitar! Heja dig!

http://tokryck.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards