Kelpiestuds

Alla inlägg under januari 2015

Av Åsa - 11 januari 2015 08:28

Jag har gått med i en utmaning på fejjan, Minst hundra sekunder!

Den gåt ut på att träna fokus och uthållighet med sin hund, att hunden ska kunna hålla obruten fokus i, just det, minst 100 sekunder. En kul utmaning att starta det nya året med tycker jag och Prinsessan!


Om man tänker hur långt ett fritt följ är så blir det några minuter. Jag vill helst kunna genomföra hela fria följet utan (större) blicksläpp, och absolut med full fokus från min hund. Men: tränar jag fritt följ så tränar jag så mycket mer än fokus: position, tempi, kroppskontroll...Då känns det ju intelligentare att bryta ut just fokus-biten, och träna uthålligheten där separat!


Som alltid när jag tränar lite mer strukturerat och "experimentellt" (dvs att jag verkligen vill föra statistik och data) så börjar jag med att kolla baseline = hur ser det ut när jag startar. I vårt fria följ ser det ut ungefär så här:



20 sekunder har vi alltså, ganska konsekvent. Det blir en rolig utmaning att länga tiden femdubbelt!

Ovido - Quiz & Flashcards