Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 1 december 2011

LRS film

Av Åsa - 1 december 2011 21:37

Kom ihåg: jag är inte helt hundra på vad jag egentligen gör...Jag övar på att kunna använda ett nytt redskap.


Reflektioner: Två av tre missar är från sitt till stå, när han har fokus på ljud från TV:n i andra rummet = behöver träna mer på det skiftet, och på att han ska välja att höra/se mina signaler över störningar.

Jag valde "touch" som beteendet som säkert lyckas efter en LRS, just för att det är stensäkert. Jag hade kunnat välja vad som helst annat som han tycker är enkelt.

Jag tror att just med honom just denna träningen hade det varit lika effektivt att bara be om "stå" igen, men som sagt: jag ville själv öva mig. Risken som jag kan se med att be igen om det som hunden just misslyckats med - som jag brukar göra - är att jag kan märka en frustrationsökning som på Valle inte stör, men på Mårran verkligen gör henne "låst" och hon brukar misslyckas ytterligare och vi behöver ta en paus. Jag ska försöka filma henne härnäst!

Annars är jag nöjd med Valles skiften :)

 
 
Ingen bild

Sofia N

2 december 2011 07:26

Valle har jättefina skiften! Jag har lite svårt att förklara stadgan i skiftena för Doris, därför tänkte jag köra på plattform! Wish me luck och tack massor för filmen :)

 
Ingen bild

Anne & Elliott

7 december 2011 16:07

Åh, vad du är pedagogisk! Läste alldeles nyligen här hos dig om LRS och fick en inre bild över hur det ska gå till. Nu är den inre bilden väldigt tydlig! Gillar tänket! Ska bli intressant att prova. Tror absolut att detta tar bort min egen frustration som ju dyker upp ibland.Och nog stör min egen frustration min hund och vår träning ;-)

 
iDa E

iDa E

11 december 2011 19:54

Spännande att se LRS i praktiken! Rapportera gärna fortsatt hur det går med det, för väldigt intressant, och känns bättre än någon annan form av felsignal. Ska se hur Y fungerar med det.

http://spralleman.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards