Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 7 december 2011

Alla gillar inte blått...

Av Åsa - 7 december 2011 08:25

...och det är precis som det ska vara!


Jag har haft besök av min kloka vän Viwan. Hon är den typen av människa som svarar på frågan "hur är det" med ett seriöst menat "Fantastiskt! Har aldrig varit bättre!". Och det smittar! Motsatsen till en energitjuv - en energibringare :)

Vad vi främst pratade om är att jag kommer att hålla ett kort föredrag på en inspirationsfrukost i Höör den 20 januari, om hundträning och människoträning och beteendevetenskap och positiv förstärkning. Jag har inte riktigt alla detaljer klara i huvudet, men det kommer att bli SUPERBRA! Och det är öppet för alla, så klart, jag länkar till inbjudan så fort den kommer ut :)


Naturligtvis gled vi in på en massa annat om hur man kan må bättre i sitt liv. Det som har hängt med mig några dagar nu är just det här med att inte alla kan gilla färgen blått.

Kräver förklaring: ni som känner mig eller har följt bloggen något år vet att december inte är min bästa månad. Mörkret och kylan påverkar mig, och jag är inget större fan av julen. I år är det bättre än på många år, men jag har ändå lättare att ta till mig negativa saker, och mitt självförtroende är lite bräckligare än det är på sommaren. Vad händer då? Jag börjar tvivla. På mig själv, på det jag gör, på min kompetens. Jag ältar saker som gått fel på kurser, tillfällen då jag sagt fel saker eller inte nått fram, och känner mig liten för att inte ALLA I HELA VÄRLDEN totalt älskar allt jag gör...

Men nu när de tankarna kommer så tänker jag direkt på Viwan, och spelar upp henne inuti huvudet:

"Alla älskar inte färgen blå. Om du väljer att ta ställning, att vara just blå, så kommer det att finnas människor som inte gillar dig. Men MÅNGA människor gillar blått! Det är de du ska fokusera på och vända dig till. Världen hade varit tråkig om alla haft samma favoritfärg..."

Det är inte exakt de orden hon sa, men inne i mitt huvud är det detta hon säger. Och så mår jag bättre igen :)


Jag och Valle spanar gemensamt efter våren:

       

Men den dröjer ett tag till.


Under tiden jobbar jag för att göra det bästa av vintern.

 
 
Gunilla, Asta och Robin

Gunilla, Asta och Robin

7 december 2011 10:09

"Alla älskar inte färgen blå. Om du väljer att ta ställning, att vara just blå, så kommer det att finnas människor som inte gillar dig. Men MÅNGA människor gillar blått! Det är de du ska fokusera på och vända dig till. Världen hade varit tråkig om alla haft samma favoritfärg..."

Bra, bra, bra!!!
Lycka är att ha en vän som Viwan :)

http://vitherde.wordpress.com

 
Ingen bild

Katja

7 december 2011 19:20

Men hur gullig är inte din hund!? Sååå söt när han ligger med huvudet på det lilla bordet. :)

 
Rasmus

Rasmus

8 december 2011 08:40

Så fint inlägg, gav mig lite pepp och inspiration! Har själv, precis som du skriver tvivlat en del på sistone och undrat vad jag håller med om. Aldrig riktigt tänkt på att skylla på vädret men det var ju rätt smart. Jag brukar ju bli skitdeppig av vinterslasket och även om det varit bättre i år så påverkar det ju säkert mig med. Jag väntar på snön, landsbygden i Skåne i slaskiga december är inte direkt munter. ps jag gillar blått! Du är så jäkla grym!

http://www.rplus.se

 
Lisa

Lisa

8 december 2011 09:20

Jag håller med dig, vintern är bara att försöka hållan näsan ovanför iskanten. När jag har sagt eller gjort något dumt som jag inte kan göra något åt, brukar jag försöka göra som mina hundar. Skaka av mig obehaget och fortsätta. Kloka små djur. Bilderna på Valle är underbara. PS. Jag giller inte blått...

http://kackelikojan.webblogg.se

 
Petra

Petra

8 december 2011 12:13

Kloka ord!

http://petrakarin.wordpress.com

 
Ingen bild

Britta

8 december 2011 22:36

Jag tycker din blogg är otroligt inspirerande! Jag läser den ofta och den ger mig en guldkant i vardagen, sånt är absolut viktigt för att må bra! Tack för det!! Du ger energi och träningslust och är helt enkelt väldigt bra!!! Du är en duktig tränare av både djur och människor, fokuserar på det bra och struntar i det mindre bra. Använd det på dig själv också! Klick! :)

Jag gillar blått väldigt mycket.

 
Maria

Maria

9 december 2011 18:47

Som tröst i vinterdeppen så kan jag meddela att på Linnekulla blommar kaprifolen!

Och vi gillar blått ! Prinsblått!

http://www.linnekullagard.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards