Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 9 juni 2012

Lekclinic med Siv Svendson

Av Åsa - 9 juni 2012 14:27

Valle och jag har tagit tag i det här med att komma tillbaka med grejor ordentligt. efter att samlat in en massa input från mina vänner via FB var vi på clinic i lek med norska Siv, som precis som många andra hundförare på elitnivå bygger sin träning just runt leken. Mål: att hitta fler övningar för att utveckla hans önskan att komma in till mig med saker.


Siv var väl förberedd för just mitt problem, och bröt ner beståndsdelarna. Kan han byta leksak inne hos mig? Javisst, sa jag och visade glatt hur han släpper på "tack" och griper den andra. Kan han byta spontant? Eeeh...nej...konstaterade jag och insåg att jag faktiskt byggt in en väntan redan här...Istället för att byta med fart och intensitet för att han VILL byta, så byter han på kommendering. Inte konstigt att farten in med något blir dålig, och att han blir lite avvaktande!


Film på hur vi fick jobba med absoluta grundövningen "byta leksak", nu med vissa detaljer ändrade som jag misstänker kommer att göra en väsentlig skillnad:



Man ser tydligt hur osäker han blir när jag "ändrar reglerna", och hur glad han blir när han på slutet fattar leken igen! Det syns också att han blir lite avvaktande när jag beter mig som en idiot, Sivs rekommendation var att tuffa till honom betydligt i leken - oavsett hur bufflig och höggljudd jag blir ska han bara tycka att det är SKITKUL!!! Något att jobba på :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards