Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 14 juni 2012

Tävlingsdebut

Av Åsa - 14 juni 2012 10:18

I ett anfall av akut hybris anmälde jag till tävling för tre veckor sedan, och igårkväll var det dags.

Allt var utvalt med omsorg, från platsen (Svalövs Brukshundklubb, nästan som hemma) till vädret (sol, men inte alltför varmt, precis som beställt), och kvällen blev en av de där tävlingarna som man verkligen lever på ett tag. Jag träffade en massa vänner att snacka skit med, Valle fick massor av utmärkt social träning, och inte minst så fick vi 171 poäng som räckte till en andraplacering!


Helt ärligt: jag var inställd på att han skulle tappa fokus och engagemang totalt i tävlingsmiljön, och mitt enda mål var att han skulle få en rolig upplevelse. Jag var helt beredd på att diska mig genom att plocka fram godis eller leksak, och bryta mitt i. Men det behövdes inte! Min lille VillerValle var glad, med, engagerad, och på topp helt enkelt!


Strategi: (påminnelse till mig själv - detta fungerade!)

Lång promenad för att känna in sig. Station med bur och träningsväska mitt bland andra uppvärmande hundar, ägna lite tid åt att växla bur - leka - bur - leka. Blanda in några spontana ingångar och följa - övningar. Övervikt på godis framför leksak, i enlighet med min "nya" träningsplan för att vara säker på att undvika höftsmärta.

Min grundtanke var att ALLT han gjorde skulle vara kul, tävlingsplatsen ska vara en "magisk plats" där matte alltid är glad och ingenting kan gå fel, för att bygga hans självförtroende och glädje inför framtiden. Inga krav eller måsten, bara roliga lekar som råkar se ut som tävlingsmoment.

Efter platsliggningen flyttade jag hans bur till en lugn plats i skuggan, och sedan tog vi små "utflykter" till tävlingsbanan. Många spontana "söka upp-övningar", godis i händerna, godis i fickan, överraskande leksak, paus i skuggan.


Så här såg det ut (note to self: se till att ha byxor som inte visar halva ändan nästa gång...ber om ursäkt på förhand...)


Utvärdering:


Platsliggning: Jag lät honom drälla runt lite under ingången, han fick känna in de andra hundarna lite. När vi ställde upp hittade han fokus direkt. Bra läggande, la sig tillrätta halvt på sidan - träna att ligga rakt! Han kändes trygg, tittade sig omkring en del men det känns OK i nuläget. Valde ett par gånger att lägga ner huvudet, jag ska bygga på det framöver. Bra återgång, problem i sättandet! Tre DK...en kort sekund tänkte jag "jag får inte upp honom, han ligger kvar här!", men så klart satte han sig upp till slut. Handtarget jag älskar dig...Träna på uppsättande efter längre platsliggning! Betyg 8,5, kommentar DK sitt.


Tandvisning: Vi fick ställa upp tre meter framför domaren, varvid hon kom fram och tittade på tänderna. För 10 ska hunden sitta hela tiden. Eh...visst...Valle ÄLSKAR nya människor, och tänkte inte gå miste om chansen att hälsa på personen som stått på planen hela tiden! Efter två omsättanden satt han kvar och tänderna kunde studeras. Domarens kommentar: "Jag måste dra ett poäng. Det står i reglerna. Men väldigt trevlig hund!" Betyg 9.


Linförighet: Vårt allra sämsta moment...jag trodde inte att han skulle hålla en hel linförighet, och valde att ge DK i form av smackningar när han tappade fokus och beröm när han gjorde halterna. Mycket träning kvar! Dessutom är ju koppel ett elende, jag höll det något för kort och fick avdrag för koppelkontakt. Ytterligare ett avdrag för skutt i språng marsch. Jag märkte också att han blev intresserad av tävlingsledarens myndiga stämma, mer träning med kommendering! Betyg 7, kommentar KK, hoppig språng, DK röst.


Läggande: Framföringen blev gräslig, Valle var på väg bort till tävlingsledaren för att säga hej, och jag behövde flera dubbelkommandon...Bra läggande, fint fokus på mig hela vägen som jag rörde mig, bra uppsitt. Betyg 8, kommentar DK framföring.


Inkallande: Alltså. Det bara satt. Betyg 10, kommentar BRA.


Ställande: Gjordes med start i andra änden av planen, ingen störning från personer bredvid gav en fokuserad hund i framförandet. Bra ställande, bra blick, bra stadga, pyttelite snett sitt. Betyg 10, kommentar BRA.


Apportering: Vi skuttade bort till vår nya uppställningspunkt, valde apport (den lilla), och blev instruerade att jag fick räcka fram apporten när jag ville. Jag var noga med att Valle såg apporten och fokuserade hela tiden jag räckte fram den (annars händer det att han bara vänder bort huvudet). Sedan blev det en "Valle special"...Ny apport, måste undersökas och smakas på ordentligt innan han kan ta den i munnen! Jag vet att han tar den till slut, så jag triggade honom lite genom att röra den bort från honom och upprepade kommandot - bra gripande, bra hållande, bra släppande. Jättemycket träning med olika apporteringsföremål! Samma i leken, många olika typer av leksaker! Betyg 6, kommentar tvekar länge.


Hopp över hinder: Valles favorit...Han hoppar gärna hindret helt själv, flera gånger, så vi har en lite smygig sakta marsch fram till hindret "Du ser ut som att du har bajsat på dig!" var en kommentar från en mindre finkänslig kompis...;) Det kan jag leva med. Jag tänkte på att öka avsånden lite eftersom vi aldrig tränar på fullhöjd, speciellt efter hindret för att ge honom plats att landa, och han satte hoppet perfekt. Betyg 10, kommentar BRA.


Helhetsintryck: Betyg 8, kommentar För mycket pyssel mellan momenten. De poängen bjuder jag gärna på för glädjen att kunna belöna min hund ordentligt mellan momenten! Men visst ska rutinen bli mer ritualiserad så småningom :)


Summa 171 poäng, förstapris med uppflyttning, och en andraplacering i klassen!

 

 
 
Lena G

Lena G

14 juni 2012 11:44

Väldigt kul med kommentaren :"Jag måste dra en poäng. Det står i reglerna" :) Motvilligt liksom. Grymt impad över din coolhet att vara så lösningsfokuserad med DK och handtarget osv osv så att ni ändå LÖSTE allt. Bra, bra!

http://www.klickersmart.se

 
Ingen bild

Maria

14 juni 2012 12:33

Hurrá!!! Grattis!!! Känns väl skönt att ha debuterat, och så bra!!!

 
Ingen bild

Bea

14 juni 2012 12:37

Grattis igen, och igen och igen. Så himla kul att jag råkade vara på plats och fick se. Ursäkta den svajiga kameran. Försökte sitta stilla men ivrigt mysande Elvan samt ett somnande ben gjorde det hela svårt. Fick aldrig veta vad det var i den svara lådan. Fortfarande grymt nyfiken.

Åsa

14 juni 2012 13:04

Filmen blev perfekt stort tack! Svarta lådan innehöll vår första trofé, en liten pris-ljuslykta.

 
Ingen bild

Christina & Leo

14 juni 2012 15:16

Grattis igen från tävlingsledaren med den "myndiga" stämman :)
Jag gjorde verkligen allt för att lille Valle pojken inte skulle höra någon som helst ömhet i tävlingsledarens röst och bli påmind om att "henne känner jag" hon är snäll - ska nog säga hej ......

Åsa

14 juni 2012 16:14

Och det funkade! Han var ju inte borta och sa hej :-) Tack igen, det betyder så mycket att känna sig trygg med din tävlingsledare!

 
Mia

Mia

14 juni 2012 16:21

Grattis till debuten och uppflyttningen :D!

http://k9konsulten.wordpress.com

 
Emma & Siri

Emma & Siri

14 juni 2012 18:48

Massor av grattis till er båda!!

http://www.lurvhundarna.se

 
AK

AK

14 juni 2012 19:16

Bra!
Och jag kikade för fullt efter en bar rumpa, såg aldrig nån! :D :D

http://bacillen.wordpress.com

Åsa

15 juni 2012 07:21

På slutet, när jag sitter på huk och domaren pratar med mig, har jag klassisk hantverkarröv...Tur ingen annan tänker på det! :)

 
Ingen bild

Jonas

14 juni 2012 20:20

Grattis Åsa! Vad kul att se, wiiiie :)

 
Ingen bild

Karoline & MFF

14 juni 2012 21:55

Grattis, ni är så bra!!! Det kan ju faktiskt bli bättre än man tänkt sig ;-)

 
Lisa

Lisa

15 juni 2012 20:06

Grattis! Och det här är bara början!

http://kackelikojan.webblogg.se

 
Jenny Wibäck

Jenny Wibäck

16 juni 2012 00:04

Stort grattis till fin debut och proffsigt förarjobb!! Härligt att se!

http://www.vovpedagogik.se

 
Ingen bild

Vivi-Anne

16 juni 2012 16:49

Ett jättestort GRATTIS till dej och Valle

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards