Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 17 juni 2012

Träningsstatus

Av Åsa - 17 juni 2012 19:36

Eftersom jag använder bloggen som en träningsdagbok och ett tidsdokument blir vissa inlägg ganska egocentriska och introverta...detta är ett sådant, som existerar bara för att ge mig lite struktur på tanklarna.


Efter att mi eufori efter tävlingen lagt sig börjar jag återigen att rikta tankarna framåt. Att tillåta sig själv att fira och njuta av ett uppnått delmål är jätteviktigt, men lika viktigt att faktiskt gå vidare mot nya mål :) För vår del rör det sig om momenten i Lk2 (nej, det blir inget LP för oss. Jag vill slippa koppel, tandvisning, och "gröna" hundar på platsliggning). Hur ser dagens status ut?


Platsliggning: Känns säker. Jag ska lägga tid på hakan i backen och ännu bättre stadga, och börja gömma mig korta stunder.


Fritt följ: MYCKET att jobba på! Ingen riktig plan än, mer än att gå tillbaka till detaljerna (som har försvunnit när jag tränade helhet inför tävlingen), hitta korrekt position igen, och så klart öka uthålligheten.


Läggandet: Framföringen hör ihop med fria följet. Läggandet i sig är bra, stadgan och uppsittet likaså.


Inkallning: Träna på ökade avstånd så klart, och då hänger ingång utan bodyslam från högre fart med. Och trygg i stadgan.


Rutan: Nu kommer vi in på nya grejer jämfört med ettan...Fokus på fart, växla mellan att bara springa rakt genom rutan och att frishejpa "hitta mitten" (eller bakre kanten). Ställandet sitter.


Apporteringen: För tillfället ångestframkallande...jag ser liksom inte slutet på kriterietrappan. Men numera HAR vi en trappa! Ett litet steg i taget...


Fritt hopp: Sitter som en smäck. Ett favoritmoment, har varit det länge för oss båda.


Fjärren: Funderar jag över. Ibland fungerar läggandena felfritt, ibland inte. Nu tänker jag bara "höfter" när han inte svarar riktigt på "ligg", och det hjälper inte till...Bra uppsitt dock. Ska gå tillbaka till frivilliga skiften och få ordentligt flyt också på avstånd. Stadgan blir inget problem.


Och det var alla momenten! Allt är påbörjat, en del är klart, vissa problem har dykt upp som kommer att ta tid att lösa men i nuläget har jag någon sorts plan för samtliga moment. Med mycket tur och lite skicklighet är vi startklara innan årets slut. Filmer blir det kontinuerligt, så att jag kan följa min träning på ett vettigt sätt. Det behövs ibland att man kan gå tillbaka sex månader i dagboken och konstatera: "Det där problemet har vi faktiskt löst" eller "det här momentet har blivit mycket bättre"! Och ibland blir det tvärt om - något går på fel håll - då får man göra en överblick över hur man tränade när det fungerade som bäst och utgå därifrån för att hitta rätt riktning igen.


Framåt! Towards eternity - and beyond!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards