Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 22 juni 2012

Projekt lek fortsätter

Av Åsa - 22 juni 2012 08:04

Även om vi inte var på topp under Sivs lekclinic, så har vi tagit till oss hennes råd och tränat duktigt. I onsdags filmade vi och fick feedback:


Sivs feedback:

Bra att han nu kan byta trots att han lägger vikten bakåt i kampen. Testa att släppa leksaken, och i samma ögonblick säga "ja" och byta.

Bra att mixa mellan godisbelöning och leksaksbelöning, men testa om godisbelöningen blir lite hetare om jag använder skål med mjukmat och backar ett par steg efter nedsättning av skålen.

Sista akten med bättre leksak hos mig och kasta den som ska hämtas på olika avstånd fungerar bra. Utmana med ännu längre avstånd, och jobba med att få honom "vild och galen" när jag tar i halsbandet för att han så gärna vill ut till leksaken.

Testa kapplöpning till leksak, som jag har i ett snöre för att inte skrämma honom (konkurrens sänker honom). Är han för långsam drar jag undan leksaken, tar han den då så får han den.

Variera mellan att springa full fart till skål.

Sista tips: stjäl leksaken (utan tack), vänta på frivilligt tack, belöna med att springa från honom med leksaken. Intensitet och tryck!


Ovärdetliga tips för mig, om ni har möjlighet att gå för Siv så ta chansen! Hon är trevlig, rolig, och fantastiskt duktig! Nu lägger vi på mer lekträning och nästa film kommer om några veckor :)

 
 
anna e

anna e

22 juni 2012 13:01

Tack för ännu ett inspirerande blogginlägg!
Själv håller jag just nu på med att "lekträna" en schäferhane på 10 mån. I hans värld är lek med snörboll MYCKET mer värd än godis, så det tål också att kluras över och tränas på för att få till användbara belöningar :).
Ha en bra midsommar!

http://annasjyckar.wordpress.com

 
Ingen bild

camilla

22 juni 2012 13:56

Snyggt! Kul med film (och även tillhörande kommentarer), ser framemot nästa! Blev lite lekinspiration till mig med :)

 
Ingen bild

Ulrika

23 juni 2012 09:10

Ja, det var en inspirerande film och bra med kommentrarer. Ska pröva detta som lekövning till apportering.
Ulrika

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards