Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 25 augusti 2012

Fake it until you make it

Av Åsa - 25 augusti 2012 21:07

Dagens lektion när det gäller tävlande: visa inga missar, fejka självförtroende, och ge aldrig upp!


Idag var vår andra start i rallylydnad, och jag hoppades naturligtvis på en glad hund, bra samarbete, och inte minst en godkänd runda. Trots mina försök att fokusera på uppgiftsmål så VILLE jag verkligen ta ett steg "upp" i vår tävlingskarriär!
Vi var på plats en knapp timme innan banvandring, tog en promenad i lugn och ro, Valle var glad och leksugen. Goa vovven! Äntligen börjar han kunna gå vettigt i koppel och halsband, och han kryssade snyggt mellan hundar, människor, och utställartält. Utan att bråka, eller svara när andra bråkar, utan bara lugn och cool. STOR vinst :-)


Vi hämtade buren, och han låg och slappade under banvandringen. Hyfsat enkel bana. Värmde lite, kändes bra. Startnummer tre. Gick fram till startlinjen och kopplade på.


Lite ofokuserad, men de tre första skyltarna gick hyfsat. Tappade fokus helt på väg mot 270 höger, missförstod mitt handtecken, och gick runt skylten. På vägen lyckades han dessutom trampa en tass utanför banan...OK, där gick rundan åt skogen tänkte jag, men eftersom jag vill bygga glädje och självförtroende på banan fortsatte jag glatt som om inget hänt. Vänster slalom, och han går på fel sida konen. Skit i det, fortsätt med glad attityd! Kom för långt framför mig i sitt- stå, men fixade det ändå. Bröt position i ligg kvar, vet inte varför, han flög upp så jag funderar över om jag råkade slå till honom med kopplet. Några bra högersnurrar, och sedan en rejäl nos i en front (tur att man har en bra handtarget för att få tillbaka hunden). Inte vår bästa runda!


Så tog väntan vid...vi tittade på en kompis som ställde ut och blev bäst för dagen ( kan inte titlarna. BIS?). Vi trakasserade kökspersonalen lite. Hittade en kompis och Valle lekte med en japansk spets. Alltid ett nöje att se honom "prata" med andra hundar! Till slut fick han hoppa in i bilen och slappna av ordentligt.


Prisutdelning, jag visste ju att jag inte var godkänd och ville bara ha mitt papper. Delad första plats på 94 poäng till två välförtjänta ekipage, det såg verkligen trevligt ut! Delad tredjeplats 87 poäng, en av mina vänner, grattis! Delad femteplats Åsa Jakobsson...Vad sa du??? 86 poäng??? "Han var aldrig utanför, och domaren är enhällig". Wow! Fördömd har jag blivit ett par gånger, nerdömd likaså, men uppdömd? Det är MYCKET roligare! Den rundade skylten kostade 3 poäng. Konen 3 poäng. Det brutna liggandet 10 poäng. Och det var allt.


Sensmoral: domare är också människor. Visa inte dina misstag genom att agera efter dem. Och ge inte
upp! Det hade varit så lätt att bli helsänkt efter första missen, men jag tror verkligen att genom att agera som om det var världens bästa bana så ger man ett bättre intryck - och poängen blir bättre. Och naturligtvis är den största anledningen att HUNDEN får en bra bana med en glad ägare i minnesbanken! "Innanför bandet blir bara allting rätt! Suveränt att vara där!" - SÅ vill jag att min hund ska tänka.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards