Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 30 augusti 2012

Maria, sista träffen med gänget

Av Åsa - 30 augusti 2012 22:51

Efter en något traumatiskt upplevelse på en bensinstation nära Vallda, Göteborg, där jag i panik insåg att väskan med kamera, videokamera, och
PLÅNBOK låg hemma i hallen ( jag har aldrig varit gladare att se Lena än när hon dök upp med pengar som jag kunde tanka för) så kom jag fram till sista träffen på årets elitsatsning. Sorgligt...jag kommer att sakna mina nya vänner!

I brist på foton och film kan jag sammanfatta Valles insats med ordet ojämn. Stundtals briljant, för att i nästa
ögonblick helt lägga av. Och så efter en paus var han på G igen...en stund. Två saker vet jag stör ut honom rejält : bilar, och om det kommer fler människor och hundar in i "flocken" under hans träningspass. Måste hitta en bra träningsplan för båda sakerna!

Pass ett körde vi apportering, visade lite hur vi tränat, och han gjorde flera bra gripanden och avlämningar med sitt tygben. Det går sakta - men åt rätt håll!
Andra passet ville jag titta på rutan, speciellt stoppen som han gärna blir lite vid i. Han börjar stanna på mitt kommando, men kroppen liksom fortsätter några meter till...skickade rakt igenom rutan ett par gånger, skrattade åt hans glada hopp, och avslutade rutan efter hans bästa skick och stopp någonsin! Vi gick över till att
träna "runt" med ställanden på utvägen istället, som en övning för att bara träna själva stoppet. Valle blev lite förvirrad med jämna mellanrum, men jobbade på fint och underhöll publiken med sina luftskutt ( som jag har bestämt mig för att acceptera bara han håller tempot).
Sista passet gjorde vi en superfin ingång på plan, och körde först frivilliga skiften sitt ligg, sedan på kommando med några sekunders väntan, och till slut en hel fjärr på två meter med super fokus och bra rörelser. Duktig hund!

Ett par gånger blev han helt utstörd av olika saker (bil, rörelse, etc) och en gång verkade han få smärtkänning. Jag hade bestämt mig för att testa och se om jag kunde jobba med honom i den sinnesstämningen (körde hans favorit, hoppstå), men blev inte helt nöjd så när det hände igen valde jag att bryta och ta paus och låta honom få lite tråkigt. Jag vill INTE träna honom när han fastnar i fel känsla - det blir vara skit.

I stort sett är jag nöjd. Naturligtvis vill jag att han ska vara på topp jämt, men nu är han inte sådan. På plussidan - de moment som sitter utför han med glädje och entusiasm! Det som " brinner inne" är framför allt kampleken,
och då har jag boll och godis kvar att belöna med, plus hela den sociala biten. Och han kom tillbaka fint ned bollen, och jobbade bra för att få den!

Jag har en del idéer att bygga vidare på imorgon, men idag är jag vid gott hopp. Imorgon vill jag titta på fria följet, vårt näst svagaste moment efter apportering, så risken finns att jag blir rejält nedslagen igen...men man måste exponera svagheterna för att få tips om hur man jobbar vidare!

Over and out.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards