Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 1 september 2012

Och så var det slut...

Av Åsa - 1 september 2012 08:02

Det känns jättetråkigt att elitsatsningen för Maria har tagit slut. Tack och lov kommer hon till Skåne 2013 och håller fyra träffar till (fulltecknat med hund, men observatörsplatser finns för den som vill), men jag kommer att sakna mina vänner! Jag får ge mig tusan på att detta INTE ska bli en sådan där "vi måste ses igen" som bara rinner ut i sanden. Vi MÅSTE ha återträffar!


Vi fick en idealisk sista dag med sol och bra träning utomhus i skogen.


Valle började med fritt följ - vårt skräckmoment. Jag ville börja med uthållighet när han var pigg och fräsch, och blev dirigerad genom motsvarande Lk1. Han klarade sig utmärkt - fram till sista svängen, då han hittade en kvarglömd hög med godis på marken...Nåväl, fram tills dess hade han bra engageman och en viftande svans! Det är typ det ENDA kriteriet jag har haft, så det kändes bra att kunna börja tänka på lite "mindre viktiga" saker som position. Maria pinpointade snabbt svängarna som hans största svaghet för tillfället (jag kan bara nicka och hålla med) så vi punkttränade lite svängar och jag fick mina kriterier helt klara för mig. Ögonkontakt, huvudet på rätt plats, nära benet, och små flytande steg ska det vara. Sådant pill som rorar oss båda!


Redan under gårdagen bestämde jag mig för att enbart belöna med boll och godis eftersom han inte bara valde bort kampen utan också verkade bli låg av den (jag önskar verkligen att jag visste varför!), och det var ett lyckat koncept. Han kom dessutom tillbaka med bollen samtliga gånger! OCH vi kunde göra ett kort pass "byta bollar"! Dessutom hittade han ett par kvarglömda vittringspinnar som han resolut hämtade och tryckte i min hand...YES! Något har börjat falla på plats :)


Andra passet ville jag starta upp inkallning med ställande. Vi har grundat lite hemma genom att skicka på bakombelöning mitt i inkallningen för att få upp snabbhet i reaktionen, och det behöver vi lägga in mer i långa inkallningar. Varva med snabbhet in! Vi diskuterade i gruppen vilken tanke vi vuill ha i hunden - HUR snabbt ska den springa? Vi kom fram till att en bra galopp, men fortfarande med en tanke på att ett kommando kan komma, är den bästa kombon. Snygga skiften före supertempo liksom.

Vi avslutade med att testa hans stoppteknik, jag kallade in och visade upp bollen samtidigt som jag sa Stanna, och han stoppade snyggt med låsta framben och vikten bak - men ändå stående. Och så en lång rak inkallning som lyfte fram ett nytt problem - ingången har försämrats igen. Bodyslammen är borta, men nu har han blivit lite avvaktande istället. Fixa på ett ställe, tappa på ett annat...


Nu var Valle trött, och sov på sin filt tills jag väckte honom för det sista passet. Som de flesta killar (förlåt, den är billig...) har han svårt att göra två saker samtidigt, så jag ville träna bakdelskontroll med något i munnen. Vittringspinnen ville han ju gärna hålla, så den blev perfekt (han håller bra utan att tugga, annars hade jag valt något annat). Plattform, eftersom han överroterar på klossen, och så några enkla ingångar med vittringspinne i munnen. Sedan lite stegförflyttningar och vändningar på stället. Allt i slow motion...men med rätt arbetstanke! Vi avslutade med att bara köra några ligg - sitt - stå under balänges marsch, men nu hade hjärnan stämplat ut helt. "Sitt? Nej, det har jag nog aldrig gjort..." Lite frivilliga GF, lite kort på signal, men i detta läget kändes det som om han skulle somna gående. Men FORTFARANDE med rätt arbetstanke!


Jag är väldigt nöjd, och stolt över min hund! Han har verkligen kämpat den här träffen, och vi är definitivt på rätt väg. Lite i taget lär jag mig hur han fungerar som bäst! Nu har vi vintern på oss att köra detaljer (och vittring!), sedan blir det start i tvåan och trean under nästa år är tanken. Det känns faktiskt, just nu, inte alls omöjligt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards