Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 22 september 2012

Ladda om

Av Åsa - 22 september 2012 19:46

En ovanligt stressig period är över, och jag andas ut och tittar på "Sand Shark" (Nu simmar de i sanden - du är inte säker någonstans!) och kopplar bort hjärnan helt. B-filmer är bästa avkopplingen!


Valle går på smärtstillande och är pigg och glad. Lugna promenader (så lugna de kan bli), massage på kvällen, hjärngymnastik med shejping (ligga på sidan, snurra, ligga på andra sidan) signalkontroll (höger/vänster på enbart ord), och lite rallylydnad (ingångar på höger sida, fotgående höger sida...typ ALLT på höger sida) gör honom nöjd till kropp och sinne.

Jag har funderat rejält över vad jag vill och vad som känns viktigt, kombinerat med vad som är rimligt och juste mot min hund. Resultatet är att jag har strukit höstens tävlingar i rallylydnad (det känns inte OK när han inte mår 100) och lagt lydnadsträningen helt på hyllan för några månader framåt.

Istället vill jag gå tillbaka till "experimentell hundträning", dvs lägga mitt fokus på att utvecklas som hundtränare genom att experimentera lite i träningen. Ni vet, mekaniska färdigheter, kriteriesättning, hålla en ren loop, etc...


Fördel 1: INGA av målsättningarna som det tankesättet innehåller innebär att VALLE behöver prestera något. Jag tänker ENBART fokusera på MINA färdigheter. Allt kan anpassas efter hans dagsform.

Fördel 2: Jag blir en bättre tränare! Vilket naturligtvis hjälper när jag återupptar tävlingslydnaden igen. Effektivare träning = mindre träningstid krävs i "svåra" moment = sliter mindre på min hund.

Fördel 3: Jag tycker att det är roligt, stimulerande, utmanande. Trots att jag inte kan tävla.


Jag vill fokusera på shejping och tricksträning, och jag vill på allvar ta tag i ett av våra genomgående grundproblem: fokus och engagemang (vilket verkligen blir en utmaning utan kampen till hjälp!). För hjälp och inspiration har jag anmält till Klickerkloks onlinekurs i shejping, så filmer kommer!

Kurslös kan jag ju inte vara  - det är alldeles för kul att lära sig nya saker - så förutom shejpingkursen blir det också tävlingsmentalitet för Niina Svartberg, och TAGteach för Eva Bertilsson och Emelie Johnson-Vegh.


Så till våren hoppas jag ha en hel hund, bättre hundtränarfärdigheter, grunder i högerhandling, en väl engagerad och fokuserad hund, samt ett starkare psyke...Låter väl bra!


Och förresten...vill du också bli en bättre hundtränare? En bra start är föreläsningen "från belöning till belöning" med Eva och Emelie 16/11. Smit in på www.canis.se/skane och läs mer!

 
 
Lena G

Lena G

23 september 2012 09:03

Jag har också anmält mig till den onlinekursen :0)! Kul!

http://www.klickersmart.se

 
Julia

Julia

24 september 2012 20:25

Hej, jag heter Julia och går tredje året på Östra Gymnasiet i Skogås, Stockholm där jag läser Naturvetenskap med inriktning kriminalteknik. Jag och min kompis Emelie har startat en blogg där vi kommer driva den mesta delen av vårt projektarbete som i största del handlar om hundraser och dess olika stämplingar.

Följ oss gärna och se hur vi besöker och intervjuar ställen som polisen, hundstallet och djurambulansen. Hur vi diskuterar och resulterar kring vårt arbete med mera. Eller kika in en snabbis och se hur det går för oss?

www.projektethunden.blogg.se

http://juliaairaksinen.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards