Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 25 september 2012

På temat personlig utveckling

Av Åsa - 25 september 2012 08:32

De senaste åren har jag bit för bit snöat in på målsättningar. Hur man sätter dem på bästa sätt för att de ska vara HJÄLP och inte ÅNGEST, att vara "sin egen lyckas smed" på så vis att mina mål ska vara just MINA mål, att hålla målen realistiska på samma gång som man faktiskt vågar tillåta sig själv att drömma och satsa. Och ganska nyligen vikten av att kunna ÄNDRA sina mål när de inte längre fungerar ihop med resten av livet.


I lördags fick jag ytterligare en viktig pusselbit att fundera över: hur viktiga är mina mål för mig? VARFÖR är vissa mål väldigt viktiga? (Läs: varför blir jag totaldeprimerad när omständigheter jag inte råder över sätter käppar i hjulet?)

Den första frågan har att göra med prioriteringar: you can talk the talk but can you walk the walk? Det gick en dokumentar i somras om hur våra toppatleter på OS tränar, och vad de offrar för att nå absoluta toppen. Tunga dagar. Missmod. Smärta! Och en okuvlig vilja - det är VIKTIGT för dem! Så viktigt att det överskuggar allt, har högsta prioritet. Det är enkelt att säga sig ha höga mål, men är man verkligen villig att lägga ner det som krävs? Är det SÅ VIKTIGT?

Nästa fråga är egentligen mer intressant, eftersom jag inte har svaret än. VARFÖR är det viktigt? Vad ligger bakom att en idrottsprestation, en hobby, något som man gör för att det är roligt (iallafall var det så det började), blir så viktig att man bygger hela sitt liv runt jakten på bästa resultat? Jag har precis börjat spåna lite över mitt eget svar på den frågan, återkommer när jag är äldre och klokare.


Ibland när man funderar över något ser man det runt omkring sig, överallt.

En vän och tillika duktig tränare och tänkare, Jenny Wibäck, har skrivit på temat HÄR (passa på att läsa lite av I-ors blogginlägg när du ändå är på G.)

Jag kommer till R+ hundskola och pratar om just målsättningar 15/10.

Min vän Wivan lyfte frågan i lördags, under vår gemensamma dag om mental träning för hundförare.

Och sedan får jag dessutom lite tankar genom skolvärlden, där nuförtiden "personlig utveckling" ingår i läroplanen!


Och jag funderar vidare över livets stora frågor...Omformulering: jag funderar vidare över frågor som är stora i MITT liv ;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards