Kelpiestuds

Alla inlägg den 2 april 2012

Av Åsa - 2 april 2012 08:54

Efter att ha haft två hundar med problem på platsliggningen har det varit ett lite ångestladdat moment att träna med Valle. Jag har grundat en del med mycket filtträning i olika miljöer, burträning/frisignal, och så klart vanlig stadgeträning med olika störningar, men gruppträningen under tävlingslika former har skrämt mig och därför knappt blivit av. Vad gör man då? Tar hjälp!

Så i lördags kom min Canis-kollega Magnus och höll kurs för mig och fem av mina elever/vänner/träningskompisar, i den ädla konsten att ligga kvar no matter what happens.


Min målbild är att han sitter stadigt med kontakt och väntar på min signal, lägger sig snabbt - fortfarande ögonkontakt, och så fort jag lämnar vill jag ha hakan i backen. Kroppen ska vara rak, höfterna jämna, och nosen mellan framtassarna. Han ska ligga stilla medans jag går in, ignorera alla kommandon utom mitt, och sätta sig upp snabbt med ögonkontakt och vänta på att vi rör oss tillsammans därifrån. Jag vill ha honom i medelhög aktivitetsnivå, han ska ligga "med en uppgift" men utan superhög förväntan.

Visst låter det enkelt?

OK, där är vi inte riktigt än. Min strategi för dagen var att belöna snabba lägganden på första kommandot, ignorera snusande eller tittande på annat, klicka och belöna fokus på mig eller hakan ner. Om han reste sig skulle jag använda felsignal "oj" och lägga om på samma ställe. Jag valde att ignorera alla felbeteenden som kan utföras medans han ligger kvar dels därför att han faktiskt inte har mycket av den varan (förutom tittande) och jag tror att det räcker utmärkt med att bara belöna korrekt beteende för att felbeteenden ska "konkurreras ut", och dels för att jag har sett ett antal hundar som har lärt sig hur man "kallar in" sin ägare genom att nosa, rulla, krypa, etc. Min tanke är att lära Valle att "kalla in" mig genom att ligga alldeles stilla :)


Nästan 2 timmars effektiv träning är nedklippt till 12 minuter, och det syns tydligt hur Valle blir säkrare och säkrare, och till slut själv väljer hakan ner (det är hans naturliga "bevakningsligg" som han använder i fårhagen hur länge som helst i sträck). Klickandet är inte från mig, förklarar den dåliga tajmingen. Och det var KALLT så Valle har täcke på sig.


Efter detta känner jag mig ganska säker på att vi har en bra grund att stå...förlåt LIGGA på!

Ovido - Quiz & Flashcards