Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 1 april 2013

Andra starten i Lk2

Av Åsa - 1 april 2013 13:22

Nervös som attan var det tävlingsdags idag igen. Fint väder, trevliga vänner på plats, och det enda mål jag hade var att genomföra alla momenten (utom platsen). Efter förra veckans platsliggning hade jag redan bestämt mig för att INTE lägga. Jag är 50/50 på att han skulle klara det = alltför dåliga odds! Men resten ville jag åtminstone testa, dels för att få med mig maximalt med information om min hund, och dels för att verkligen ta tillfället i akt och göra en rejäl träningstävling/kedjeträning.


Drog nummer 1, så det var kort uppvärmning medans övriga låg plats (en lugn och fin platsliggning för övrigt). Sedan in på plan:


Eftersom poängen kändes oväsentliga för mig idag kommer jag inte att ge dem. (Vill ni gissa är ni välkomna i kommentarsfälet!) Mina tankar handlar enbart om vad som hände, vad jag gjorde, vad han gjorde, och hur träningen behöver se ut framöver.


Ingång på plan: Trodde att han skulle kissa på snön och hoppa på domaren. Nästa gång: Koppel på fram till startpunkt!

Fritt följ: Bitvis bra känsla. Bitvis panikkänsla...Han behöver komma närmare mig, och så är det koncentrationen som behöver vara starkare.

Efter momentet upptäcktes att inget poängblock fanns på plats. Liten paus medans TL sprang och hämtade.

Läggande: Startade bra, gled ur position totalt, var på väg att lämna mig helt. Stort DK "FOT!" precis innan läggandet.

Inkallning: Jag räknade med 30% chans att han sitter, 30% att han lägger sig, 40% att han går efter. Ingen större skada skedd, träningen fortsätter. Kom ihåg min momentrutin, bra!

Rutan: Bra fokus när vi ställde upp. TL: "är ekipaget klart?". Jag: "ja". TL: (lutar sig fram) "ursäkta?" Jag: "jag är klar!". Valle hör "Framåt!" i sitt huvud och tjuvar. Lite otur, men det är helt enkelt inte genomtränat. Nöjd med själva skicket, hans hopp över markeringen är så sött! Och Ja, jag vet att det måste bort :)

Apportering: Hehe..."Äntligen kastar du en belöning!" Nöjd med att jag lyckades få in både honom OCH apporten till sidan. Till slut.

Hoppet: Vi har kört en del bollbelönade uthopp, det märktes. DK på tillbakahoppet, och då blev det ett litet gny och uppenbarligen ett islag dessutom. Nöjd med attityden.

Fjärren: Vadå okoncentrerad? "Matte, det kom en BIL! Det hoppar ut HUNDAR!" Nåväl...work in progress. Han brydde sig inte om TL, och vi fick (till slut) till alla skiften.

Transporter mellan moment: Började riktigt illa, men blev något bättre efterhand. Min vanliga ritual fungerade inte alls. Gav honom lite "svängrum" istället för att mecka för mycket (=låg hund).

Attityd: Ofokuserad men glad! Lite nosig på några ställen, VÄLDIGT nosig på andra ställen. Reagerar bra på min belöningsritual (glad svans).


Naturligtvis trodde jag att det skulle gå bättre, annars hade jag inte anmält. Det visade sig att jag missbedömt hur långt han kommit - ingen större skada skedd (förutom på självförtroendet). Vissdt är det tråkigt att ha fel, men vi vet vad vi har att jobba med! Nu blir det fokus på rallylydnad ett tag, för mer helhet och tävlingsträning.

 
 
Madelen

Madelen

1 april 2013 13:59

Ruthoppet var ju för sött!!!

Han verkar behöva tid på sig att mogna till sig lite. Men han är ju bara för söt, så mycket som rör sig i hans huvud :) .

Heja er!

http://tokryck.wordpress.com

Åsa

1 april 2013 14:15

Känner detsamma, han är väldigt valpig. Men söt! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards