Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 8 april 2013

Hemma igen

Av Åsa - 8 april 2013 17:22

Tiden går fort! Har jobbat på högvarv för att kompensera för fyra dagar "utanför" livet, men nu är jag snart ikapp. Nu är jag redo att sätta mig och fundera lite mer stukturerat över vad jag har fått lära mig :)


Efter att ha tillbringat en natt med Carina och Musse, och en frukost med min kompis/kollega/elev Sara, bar det av till Canis City i Trondheim. Första två dagarna skulle ägnas åt något nytt: NLP!


NLP är ett gäng tankemodeller, ett förhållningssätt, en kommunikationsmall, som helt enkelt handlar om att ändra hur man tänker - känner - agerar. Det handlar om att extrahera det de framgångrika människorna i världen gör rätt, och kopiera det. Det handlar om självkännedom, att må bättre och bli lyckligare. Och det handlar - naturligtvis - om att bli en bättre instruktör/coach/hundtränare/förebild/medmänniska.

Med Matrix som liknelse (Morten i rollen som Morpheus "All I offer is the truth") fick vi vår egen befrielse från gamla, invanda tankemönster och begränsningar. NPL är stort och lite flummigt till och från, så jag tänker bara dela med mig av vad vi pratade om och gjorde utan att egentligen försöka förklara något.


Vi började med en visualiseringsövning, att föreställa sig en konflikt med någon och sedan tänka sig in i min position, den andres position, en tredje persons position (som tittar på), samt en övervakande position som ser alla tre. Jag valde en ganska jobbig konflikt från mitt liv, och upplevde att den jobbiga känslan minskade efterhand och jag fick större förståelse för den som jag diskuterat med.

Nästa visualiseringsövning var en trevlig upplevelse. Vi fick zooma in, skruva upp volymen, göra upplevelsen klarare, färgstarkare, tydligare. Känslan intensifierades. Mitt intresse var väckt - det här är ju användbart!


Bilderna i mitt huvud, de "filmer" som spelar, de erfarenheter jag gjort, de intryck som jag samlat, bygger min egen privata karta över verkligheten. NLP handlar om att verkligheten är så mycket större, så mycket mer komplex än vad jag har på min karta. Jag har inte tillgång till alla fakta. Jag kan antagligen inte ens processa alla fakta, utan väljer ut de delar som gör min värld möjlig att förstå. Detta betyder att vi alla har vår egen karta, vår egen uppfattning om verkligheten. Så långt så bra, det har jag funderat igenom för länge sedan.

Nästa steg: min karta är inte perfekt överrensstämmande med verkligheten. Ibland är den rent felaktig, beroende på att jag antingen inte har alla fakta, eller så är mina källor felaktiga!

Slutsats: 1. Andra ser inte världen på samma sätt som jag, och jag behöver respektera det. 2. Jag kan ändra min karta om jag inte är nöjd med den! Genom att bli av med "felaktiga" filmer och få min karta mer "korrekt" kan jag bli både lyckligare och en bättre version av mig själv. Nice!


Härnäst pratade vi om vikten att skapa rapport, dvs vikten av att möta andra människor på samma våglängd och skapa en relation INNAN man försöker övertala dem till något. Som säljare i många år har jag fått en del träning, både medveten och omedveten...Nyckelord: Respekt. Matcha (vi gillar dem som liknar oss). Lyssna. För mig så är matchandet en "genväg", det som verkligen bygger långsiktigt är att LYSSNA till människor, intresserat och nyfiket, och RESPEKTERA deras världsbild, deras karta. Vill jag ändra på folk tror jag att det behöver bygga på min övertygelse att de faktiskt kommer att må bättre och bli lyckligare :)


Så långt hann vi under förmiddagen - och mer ändå. Morten/Morpheus hade lyckats få mig nyfiken och intresserad av att lära mig mer! Eftersom detta är något som fortfarande behöver landa hos mig, speciellt nu när jag går över mina anteckningar igen och återupplever minnena, så bryter jag här för idag.


Så...nyfiken? Eller känns det som "ointressant och flummigt"? Helt OK vilket som :) Eftersom detta är min minnesblogg så kommer det mer, jag behöver gå över detta en vända till i min personliga utveckling.








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards