Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 16 januari 2012

Första vallningen

Av Åsa - 16 januari 2012 10:31

Jodå, vi lever och frodas trots att jag inte känt för att skriva på ett tag.


Mårran fick problem med svansen innan jul, och går nu hos sjukgymnast och får akupunktur och ljusbehandling. Hon svarar fint på behandlingen och är snart OK igen :)


Valle och jag har startat upp en träningsgrupp som vi trivs bra i, många oerfarna hundar så det blir en massa räning på att bara gå in på plan i grupp, strunta i att andra hundar skäller och leker eller vill hälsa, enkla platsliggningar, och så klart hjälp med momenten.

Han utvecklas fint i lydnaden! Vi jobbar på med det vi har problem med (host - SITTA kvar i inkallningen - host), men nu har vi en bra plan för samtliga moment.


Och vi har testat vallning!

I lördags var det träff för ett gäng WK, halva dagen vallning med inhyrd instruktör och halva dagen lydnadsträning. Klart man hänger på!

Valle är ju väl van vid våra får, träffar dem flera gånger om dagen, går lös i hagen, och vi har tränat en del att INTE tjuvvalla. Så det första vi fick göra var att bara gå runt i fårhagen och se hur han reagerade: han gick fot och ville träna. Nästa steg: vi jagade fåren tillsammans. SKITKUL! Mer fokus på mig än fåren, men lite i taget ändrades det och hans naturliga instinkter kom fram. Runda fåren? Yes!

Att lägga honom fungerade de första gångerna, men ju mer får som kom in i huvudet ju mindre lydnad fanns kvar, och klok instruktör valde att inte träna lägganden alls utan fokusera på att han skulle tända till på fåren.

Jag sprang runt som en idiot, försökte hålla mig på rätt sida flocken, snubblade över får, och funderade över vad vi egentligen pysslade med...tills helt plötsligt: en glimt av samarbete! Jag kunde skicka Valle, lita på att han tog sin position, själv vika av i tid, och vips så hade vi flocken snyggt mellan oss! En liten stund...:)


Med oss hem fick vi ett par enkla grundövningar, beröm om att jag har en trevlig hund med bra växlar i tempo och fin känsla, och order om att få invallat mina egna får och börja träna. Jag känner att målet är i sikte: att kunna skicka Valle att hämta flocken och valla in den i stallet. Vi har en plan!


Följande film på eventet är för vallningsidioter eller Valleidioter, som mannen sa: "Man måste nog ha varit där för att fatta grejen..."

 
 
Madde & Bengan

Madde & Bengan

18 januari 2012 13:03

Vilken underbar film.. Så lost han är men ändå så glad.. Men man såg ju att det finns i honom det där med vallning :D.
Vad duktig du var på att springa då :), en annan skulle ju ha behövt syrgas vid en sådan insats :).

http://benganbus.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards