Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 30 april 2012

Andra träffen elitsatsning

Av Åsa - 30 april 2012 13:06

Efter att ett helt blogginlägg bara försvann i lördags, har jag inte haft tid att sätta mig ner och sammanfatta lite förren nu. Mycket tankar har snurrat - som vanligt - så det var kanske inte helt fel att "landa" lite :)


Första grejen som jag alltid ska tänka på i fortsättningen: en hund som är van att ha sin bilbur på ena ledden (utgång bak) får svårt att parera bilens rörelser när jag plötsligt sätter hans bur på andra ledden (utgång sidodörren). Den missen ledde till att Valle var ganska sliten när vi kom fram, ingen avkoppling i bilen som han brukar. Dessutom var Mårran med i bilen, som avskyr att åka bil, och det gjorde inte saken bättre...

Nåväl, framme och installerad efter fyra vändor till bilen var det ett glatt återseende med mina träningsvänner och med Maria!


När jag laddade upp filmen tyckte jag att den tog ovanlogt lång tid för ynka 10 minuter, det förklarades med att min dator trodde jag ville ladda upp ALLT inspelat på en gång...Här följer alltså 42 minuter film, uppdelat på följande vis:


Pass 1(lördag): Vår inkallning, där jag fått problem dels med kvarsittandet där han följer mig och verkar otrygg, och dels med ingångarna där han tar i mitt ben. Ca 20 minuter.


Pass 2 (lördag): Sändande till/genom rutan, med hjälp av leksak. Fokus på fart och engagemang. Ca 20 minuter.


Pass 3 (söndag): Tävlingsmässig kedja ingång - uppställning med störig TL - tävlingsmässig belöning - läggande under gång - tävlingsmässig belöning - uppställning inför hoppet - överraskningsbelöning med godis - hopp Lk1 - slutbelöning. Ca 10 minuter.



Vi körde ytterligare tre pass på söndagen:

1. Linförighet/fritt följ som förstapass där han skötte sig utomordentligt

2. Ingång på plan, för att testa lite olika varianter som jag grunnat på. Maria tyckte inte att externbelöning var hans grej, hon vill ha honom ännu tajtare bunden till mig och därför bör belöningen komma från mig och nära mig. Jag fick en del instruktioner om vad jag bör tänka på med min egen kropp - kul att hunden blivit så pass bra att fokus nu kan läggas lite på föraren. Jag ventilerade också funderingar på om jag kan vara nöjd med ett "vanligt" ställande eller om jag ska utveckla hans hoppstå istället. Funderingana fortsätter, jag har fortfarande inte bestämt mig och tränar båda parallellt med olika kommandon.

3. Stegförflyttningar. Vi har knappt börjat, men jag ville visa var vi står och få tips om hur vi går vidare. Han har lite bråttom bakåt, gjorde superfint åt höger, och eftersom vi ine ens börjat till vänster passade vi på att få hjälp med startövningarna, och fick fram riktigt fina förflyttningar! Duktiga Valle! Metod: säg "vänster", gå försiktigt på hunden en liten bit, klicka för att den lika försiktigt flyttar sig ur vägen. SMÅ rörelser! Efter två reps började han flytta sig redan på ordet - smart hund!


Mycket hemläxa, fortfarande fokus på fullt engagemang. Jag behöver kunna höja upp honom ännu mer till fartövningarna, få tillbaka honom snabbare efter en tävlingsmässig belöning, tänka MYCKET på min egen kropp, och desutom ska jag klicka en viftande svans för ännu bättre helhetsintryck.


Nästa gång blir det träningstävling i Lk1! Förutsatt att jag inte startat Lk1 innan dess och blivit uppflyttad (ganska liten chans, men den finns). I så fall blir det fokus på momenten i Lk2 istället...



 
 
Ingen bild

Ulrika

2 maj 2012 07:30

Hej
Jag har en 1 årig Dobermann tik och bor i Holland. Jag tränar IPO med henne och gör detta endast med klicker och belöningsträning. I allmänhet är klicker träning i Holland inte särskilt vanligt och i synnerhet inte på min klubb. Min handledare är en kunnig äldre man med lång erfarhenhet men som jobbar mycket med korrigeringar. Även om han kan hjälpa mig med mycket så kan han inte hjälpa mig nu när det gått lite snett i min träning och jag vill lösa problemet på klicker sätt, i stället för att börja korrigera och användar för mycket hjälper.
Jag läser alltid din blogg, och hoppas att du kan hjälpa mig.
Så till mitt problem. Min tik vill väldigt gärna jobba för sina belöningar , boll, kamp och godis, vilket är bra. Hon älskar appell planen. Tidigt började vi träna in fria följet som har varit väldigt bra, med kontakt intensitet och relativt bra position. Nu helt plötsligt har hon börjat tränga och går för lång fram. Hon är helt enkelt för het. Det är endast inomhus det fortfarande går bra och också när hon spontant bjuder på linförighet på promenad. Då klickar jag alltid med signal.

Kan du inte ge mig några tips om hur jag ska komma tillbaka till det fina fria följet. Hemskt tacksam för svar då kunskapen inte finns här?
Ulrika

Åsa

2 maj 2012 08:29

Hej!
Roligt att läsa om din dobbis!
Det första du kan tänka på är vilken aktivitetsnivå hon är i när ni startar. Se till att hon är lugn, att hon sitter lugnt vid din sida i starten. Använd ett lugnt kroppsspråk. Andas. Klappa och klia om hon gillar det.
Nästa sak är belöningsplacering - belöna henne så att hon antingen är i korrekt position när hon äter godiset (servera det där du vill att hennes huvud ska vara), eller genom att kasta snett bakom henne till vänster så att hon får en belöningsförväntan ut från dig - motverkar trängningen.
Jag tycker också att du ska stärka förståelsen för korrekt position genom att träna in vändningar på stället till vänster (och höger så klart, men vänster kommer att hjälpa dig mest) upp till 360 grader, långsam kontrollerad rörelse där hunden backar runt dig med bogen vid ditt ben, och stegförflyttningar bakåt, vänster, och höger med en hund som utför rörelserna sakta och kontrollerat. Mycket belöningar för att bara vara stilla, starta och avsluta med stående hund.
Under en period tycker jag bara att du ska ha spontana starter (du kan starta i baklänges marsch och sedan bara vända upp), om du märker att just sitta vid sidan - fot har blivit en "trigger".
Alltså: Lugn aktivitetsnivå i starten, få fram korrekt position på det sätt som fungerar, klicka varierat antal steg, tänk på din belöningsplacering, och träna ökad förståelse för position genom vändningar och stegförflyttningar.
Generella råd så klart - jag har ju inte sett er - men hoppas att något av dem hjälper!

 
Ingen bild

Ulrika

2 maj 2012 18:47

Tusen tack för svaret. Jag ska pröva detta. Ulrika

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards