Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 9 december 2012

Viltspår och rallylydnad - de där små detaljerna som liksom kommer ivägen!

Av Åsa - 9 december 2012 15:23

Han sköter sig bra just nu, den lille Monsterhunden.


Vi har hakat på Klickerkloks shejpingkurs online, och tränar idiotgrejor som buga, nudda höften med nosen (båda håll), spansk skritt, sitta vackert, etc. Bra för huvudet när det vär kallt ute!


Bra för huvudet är också vittringspinnarna, han börjar bli riktigt säker och metodisk i sin sortering, och vi har lagt till att lyfta och ge mig rätt pinne. Apporteringsdelen har en del övrigt att önska, men jag är mer än nöjd ändå! Den där nosen, den funkar som den ska :)


Och nosen ja...vi har kört lite viltspår. Han har inte spårat sedan SIABkursen vid 4 månaders ålder, men tar viltspåret som en dammsugare...stensäker, koncentrerad, lite otålig när jag behöver mer tid än honom för att kliva över stock och sten...då lyfter han huvudet och ger mig en Blick, sedan är det ner med nosen igen. Goa vovven!

Viltspårsintresset delar han med Mårran, som är betydligt mer erfaren (men inte duktigare) på området. Superkul att kunna åka ut med båda dogsen och göra något som de verkligen uppskattar! Inte blir det sämre av att jag spårat hos min vän Maria, som är både instruktör och domare i viltspår. Jag slipper stå som en idiot och inte veta vad som ska hända härnäst OCH får hänga hos en polare! Man tackar!

Viltspåret har faktiskt gått så bra att Valles tredje spår skulle bli ett anlagsprov - MEN. En liten detalj: snö. Det går inte att göra anlagsprov i snö. Spårar gör han nog, men det blir omöjligt för domaren att göra en bra bedömning om föraren vet exakt var spåret är.


Och rallylydnaden går framåt. Vi har kommit över "det är en tasstarget, det ÄR en tasstarget, jag VET att det är en tasstarget"-fasen, och handlingen börjar fungera som jag vill. Han har tom visat spår av koncentration och uthållighet!

Idag visade han sin FINA sida på tävling! Ridhus, mycket folk, trångt, och Stjärnhunden sköter sig kanon och gör en alldeles utmärkt runda (för att vara honom). Vad händer? Jag hade missat halva banvandringen (blev inringd av en kompis i samma klass som undrade vad i h-e jag sysslade med. banvandring NU!) inklusive den delen där domaren visar var banområdet slutar. Tänkte jag på att fråga? Nej. Belönade jag med leksak inom banområdet? Eh...ja...

En liten, men ganska viktig detalj, som gjorde att våra 86 poäng som hade räckt till en 7 plats av 29 starter istället blev Ej Godkänt. Suck. Ibland suger det att vara disträ, obetänksam, och allmänt korkad...


Jag har kommit över de värsta "men vad f-n PYSSLAR jag med?"-känslorna, jag har en plan för hur det ALDRIG ska hända igen, och just nu känner jag mig mest oerhört stolt över min lille hund som fixade miljön och presterade efter sitt bästa! Han är en glädje att ha med, snäll, charmig, glad, och söt! Jag blir genuint glad när människor berättar för mig hur fin de tycker att han är, och det hände flera gånger idag.



 
 
Ingen bild

Camilla o Kito

9 december 2012 16:03

Så härligt! (ja, allt utom snön) .Och jag älskar din slutkläm...då blir jag så glad och fuktig i ögonen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards