Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 25 december 2012

Var brister det?

Av Åsa - 25 december 2012 08:01

Varför gör inte hunden (eller byt mot barnet/hästen/eleven/you name it) som jag vill?


Jag ska undvika den djupa filosofoska efter-glögg-diskussionen och istället gå rakt på pudelns kärna (konstigt uttryck förresten...har pudlar kärnor? Måste fråga allvetande internet): Om inte hunden gör som jag önskar beror det på

1. Hunden FÖRSTÅR inte

2. Hunden VILL inte

Eller, för att översätta till mitt liv som lärare (som jag ju varit en hel termin, och därför kan jag allt). Om inte eleven presterar bra handlar det också om

1. Eleven FÖRSTÅR inte

2. Eleven VILL inte


OK...så långt så långt så bra, känns logiskt, och (som vanligt) lägger över ansvaret på mig som tränare/lärare. Hur får jag min elev (fyrbent såväl som tvåbent) att förstå vad jag vill, och hur motiverar jag min elev att göra det just jag önskar?

Så här långt har jag hyfsad koll. Ni vet, skapa förutsättningar för bra inlärning, anpassa miljön, vettig kriterieplan i lagom små steg (enkel, men fortfgarande utmanande), förstärk korrekt beteende, se till att "fel" beteende inte blir förstärkt, jobba med riktigt bra förstärkare. Yep, åtminstone de fyrbenta kan jag tillämpa detta på. Tvåbenta är svårare, men jag jobbar på det. Har man bara en plan så löser sig allt ;)


Det jag har funderat över senaste tiden, vilket främst har kommit sig av min totala oförmåga att lära Valle apportera, men också till viss del från mina erfarenheter från skolan, är om jag (och kanske andra, vad vet jag) hade haft nytta av att verkligen hålla isär dessa två, och fundera över VAR det brister? Är det FÖRSTÅELSEN för hur man gör uppgiften, eller MOTIVATIONEN att utföra den? Och vad bör jag jobba med mest?


Det som började sätta ord på mina vaga tankegångar var en föreläsning om TAGteach med Eva Bertilsson och Emelie Johnson-Vegh (fantastisk föreläsning, gå på den om du har möjlighet och det minsta intresse av inlärning gällande människor!), och då speciellt tre ord på en slide: "VETA" OCH GÖRA. Det handlar om att vi behöver definiera vad som är problemet: att inte eleven vet hur den ska göra, eller att den inte gör det. FÖRSTÅR eller VILL. Två olika saker. Självklart! Jag har bara inte tänkt på det så kristallklart tidigare!


Tillbaka till Valles apportering. Jag vet, jag tjatar om den, men det är oerhört frustrerande att kunna lära hunden att från "upp med händerna" till nostouch höger/vänster utan minsta problem, men misslyckas med något som jag verkligen behöver i tävlingskarrtiären.

Med dessa tankegångarna i botten gjorde jag en inventering av träningen så här långt. Vad har fungerat? Vad har INTE fungerat?

Ett mönster blir synligt: Det som fungerar är att stenhårt hålla sig till en kriterietrappa med små, små steg. Förklara VAD han ska göra, HUR han ska göra det. Så fort jag har försökt jobba med motivationen först (tex lek-apportering) går det åt skogen. Valle är inte en "göra utan att tänka"-hund, han är en funderande och väljande hund. Ibland går det snabbt som attan att göra valet, men det går inte att "lura" honom in på rätt spår! En STOR fördel egentligen (tex så lyssnar han faktiskt på VAD jag säger istället för att gissa vilt), men det kräver mer tankeverksamhet från mig.

Naturligtvis måste motivationen finnas där (det måste vara mer utdelande att lämna till mig än att leka själv), det är liksom ett växelspel, men jag tror att jag tänkt för mycket på VILJA och för lite på FÖRSTÅELSE. Viljan har han! Det är när han inte förstår som han blir ledsen och jag frustrerad.


För att dra en parallell till skolvärlden:

Här har det fungerat lite annorlunda. Vanligtvis har jag VÄLDIGT motiverade elever på kurs, folk som gillar att träna hund och verkligen vill lära sig. Mina skolelever...not so much. Första terminen har alltså till stor del byggt relationer, utvärderat styrkor/svagheter, och testat olika förstärkare. Byggt motivation helt enkelt! Först nu, de senaste veckorna, har jag kunnat börja se var FÖRSTÅELSEN brister. Nu finns VILJAN, vilket gör det så mycket enklare för mig att jobba!


Att träna/lära följer i stort sett samma inlärningslagar oavsett elev. När jag jobbar med mina hundar har jag redan relationen. Motivationen har jag ägnat ett par år åt att bygga upp på Valle. Båda de bitarna är en förutsättning för att ha en start, en början, en grund: om eleven inte överhuvudtaget VILL lära sig så är det omöjligt att "slå in" kunskap. Tror jag. Sedan rör det sig om ett växelspel mellan FÖRSTÅELSE och VILJA, att balansera de två, och - i mitt fall - veta VILKEN av de två jag jobbar med.


Näswta grej jag tänker fokusera på inom lärandet är HUR SER DET UT? Tack igen till Eva och Emelie - detta kommer att hjälpa mig massor. Koncentrerade elever - hur ser det ut? Vad ska de göra? Hur kan jag starta och uppmuntra processen? Vilka beteenden ska förstärkas?

Och på andra hållet: en bra uppsats - HUR SER DEN UT? En bra muntlig redovisning - HUR SER DEN UT? Konkret. Tydligt. Dit strävar jag. Oavsett om eleven är tvåbent eller fyrbent.


Sorry, det blev en del filosofiskt flum ändå...men utan glögg!

Och pudelns kärna betyder "den verkliga innebörden av något, dess dolda inre väsen, till skillnad från den synliga ytan" och kommer från Goethes drama "Faust" (Ni vet, han som säljer sin själ till djävulen). Under sin påskpromenad lägger Faust märke till en svart pudel som springer i allt snävare cirklar runt honom. Faust låter pudeln komma med hem. Där förvandlas den och visar sig vara djävulen i Mefistofeles gestal. Faust utbrister "det var således pudelns kärna!".

Min slutsats: pudlar är djävulen i förklädnad (pudelägare, ta inte illa upp). Kunde svurit på att det var Jack Russel Terriers...;)




 
 
Ingen bild

Jonas

25 december 2012 10:03

Väldigt intressant tycker jag Åsa!

En viktig aspekt som också skall nämnas(iallafall bland barn/vuxna, vet inget om hur det kan vara med hundar) men det är att vissa individer kan sakna förmågan(pga funktionshinder) alltså beror det inte för dessa individer på vilja eller förståelse, även om det kan var en kombination.

Jag personligen, tror att mycket av skolans arbete felar, pga bristande kunskaper hos pedagogerna i denna fråga, med detta uttalar jag mig inte om din förmåga, eftersom jag vet att du är så duktig så utgår jag från det :)

Kram och god jul

Åsa

25 december 2012 10:35

Jättebra poäng! Försöker jag lära en hund att flyga kommer vi båda att känna oss misslyckade, oavsett om jag lyckas med både vilja och förstå-biten.
Och tack för komplimangen! Jag är långt ifrån så duktig som jag skulle vilja vara, men jag jobbar på det ;)

 
Bea

Bea

27 december 2012 07:44

God fortsättning på julen!
Hos människor kan motivation lite förenklat delas upp i inre och yttre motivation. Hundträning består till största delen av att syssla med yttre motivation , vilket verkar fungera bra men hos människor är det den inre motivationen som spelar störst roll. Vad är det som får oss att anstränga oss? Inte är det belöningar eller bonusar nu till jul utan något helt annat. Att finna denna inre drivkraft, det är pudelns kärna. Du har den!

http://Bea

Åsa

29 december 2012 10:17

Är det verkligen så att inre motivation existerar helt utan att någon sorts yttre motivation har föregått? Har lyssnat på föreläsare och läst artiklar som hävdar att det är en myt, att inre motivation alltid börjar i yttre påverkan på något sätt. Jag kan alldeles för lite för att ha en egen åsikt, men tycker att ämnet är intressant. Det är ju så mycket mer än lön och bonusar som är yttre motivation.
Gott nytt, vi ses!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards