Kelpiestuds

Alla inlägg den 19 februari 2012

Av Åsa - 19 februari 2012 15:42

Om det ändå vore så väl...Nej, snarare "brist på vår"- trötthet.Men idag är snön borta, och jag ser fram emot att återuppta min och Valles löpträning. Jodå - jag springer! Nåja, joggar, eller kanske ännu mer sanningsenligt blir dragen framåt av Valle som sitter fast runt min midja. Arrangemanger fungerar utmärkt, vi blir båda lagom trötta :-)


På sistone har vi börjat gå från att träna enbart detaljer med olika sorters störning till att faktiskt få ihop någon sorts helhet. Vi tränar övergångarna mellan momenten, och jag experimenterar med olika sätt att motivera ett fritt följ som är längre än tio meter. Det känns som en rejäl utmaning - att lyckas hålla hans fokus på mig en lite längre stund UTAN ständig belöning MED störningar... De sätt som fungerar bäst just nu är


1. Träna under promenaden, och använda lek med Mårran som en del i belöningen. Då ingår också att faktiskt behöva prestera för att FÅ LOV att leka med Mårran. I början var det snudd på omöjligt att konkurrera, och det enda jag krävde var att han tog favoritleksaken och engagerade sig i lek för att få sitt fri. Efter någon vecka började han självmant välja bort Mårran, utan ville återuppta leken med mig - yes! Nu har vi kommit så långt att vi leker "kull", dvs jag rör mig oförutsägbart och han kämpar för att hålla sin position, och han väljer åtta gånger av tio att fortsätta jobba/leka med mig efter Fri.


2. Baklängeskedja fria följet. Jag har en bestämd ordning i huvudet som vi gör en kedja av, nästa dag är det en ny kedja. Detta är ganska nytt, men fungerar super hittills! Alla detaljerna sitter redan, nu vill jag ha MER och LÄNGRE.En gång i veckan är det träning i grupp, nytt för i år och så otroligt bra för oss! Bara att göra ingång på planen i grupp till platsliggning, kunna göra tandvisning med olika personer, träna med kommendering, och dessutom bli uppmärksammad på allt skit man hittar på! Valle har svårt med miljön, men jag tycker att han blir stadigt säkrare och säkrare.


Just nu ser vi fram emot en tur till Götet på torsdag, för en tvådagars första träff i elitsatsningen för Maria Brandel. Första målet: start i lk1 innan sommaren är slut. Vi får väl se...

Ovido - Quiz & Flashcards