Kelpiestuds

Alla inlägg den 21 juli 2013

Av Åsa - 21 juli 2013 14:57

Prinsessans miljöträning fortsätter. Eller, träning och träning...hon är helt enkelt så rolig att ha med sig!


Picknick vid Ringsjön:

 

Att ligga på en filt med husse - det är grejer det!

 

Husse tycker också att en viktig del av hundens uppfostran är att lära den vad den får och inte får äta. Det är inte alla hundar som självklart delar husses macka - men för Midori kom det naturligt, utan träning!


Playdate med Sammy Terveuren:

 

En stor fördel med att träffa olika hundar, enligt Miri, är att man får träffa deras ägare! Hon GILLAR mönniskor :)

 

OK, han är stor. Men verkar snäll.

 

"Tjena tjena, Midori var namnet, hur är läget med Herrn idag?"

 

"Javisst, NU är jag liten. Men när jag blir stor, då blir jag SÅ HÄR stor!"


Ett besök av min mamma, syster, och systerbarn har också hunnits med - Prinsessan älskar att stå i centrum nästan mer än Valle gör. Nästan...


Och de andra hundarna får mer och mer tålamod. Valle har setts DELA en leksak med Prinsessan - det är stort för honom! Hon får också klättra på honom och bita i hans öron utan att han blir sur. Mårran sätter gränsen vid för mycket närkontakt, men igår så tog mamma-instinkten över en kort stund och de smutsiga valpöronen fick sig en tvätt. Valpcharmen verkar lite i taget!


Träningen med de stora dogsen flyter på i värmen. Eller flyter bort...Mårran är INGEN sommarhund, jag misstänker att jag kommer att få bära runt henne på nästa rallytävling...

Valle förbereder för ytterligare en Lk2-start, den här gången med betydligt mer träning av fulla moment och kedjor än tidigare. Och plats...jag kommer inte att bestämma förren där och då om jag lägger honom, vissa dagar känns han helt trygg, andra reser han sig när jag går ut. Jag letar förtvivlat efter en gemensam nämnare...Men det blir BÄTTRE! Jag har numera anslutit mig till CTFD-metoden gällande tävlings och träningstänk - utvecklad för föräldrar men fungerar utmärkt för hundägare...I tillägg till fem platsliggningar om dagen, helst på olika platser, kanske vi kan få saker och ting att fungera?


Debut för båda stora dogsen i fortsättningsklass rally känns däremot helt lugnt (förutom värmen då):



Ovido - Quiz & Flashcards