Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 17 maj 2014

Mångsidig födelsedagsgris

Av Åsa - 17 maj 2014 14:47

Lilla Mi har fyllt ett helt år! Å ena sidan känns det som att tiden bara flyger iväg, å andra sidan som att hon "alltid" har funnits hos mig. Konstigt hur tidsuppfattningen fungerar!

 

10 veckor gammal

 


Vi firade hennes födelsedag med extra tuggisar igår, och med att ta vår tredje godkända runda i rally nybörjarklass idag. Första målet uppnått för året - uppflytt till fortsättningsklass!

Trots att det var varmt, lång väntetid, och att vi fick starta fyra startnummer innan jag trodde att det var vår tur = typ ingen uppvärmning, så levererade min Prinsessa en fin runda med många trevliga delar. Visst visar hon att hon är ung och oerfaren, och ibland missförstår vi varandra lite, men hennes glädje inne på banan går inte att ta fel på. Flaggan (svansen) är i topp!


Väl hemma funderade jag över dagen, vad hon egentligen har gjort idag, och hur många olika fina egenskaper hon har.

*Vi började med att komma till en tävlingsplats, där jag skickade iväg min mamma att promenera med henne medans jag gick banvandring. Mi är cool med andra hundar och människor, cool med nya platser, och accepterar villigt (om än inte överförtjust) att gå med någon annan en sväng.

*Hon fick vänta i bilen en stund. Det gör hon tyst och lugnt, och hon sover gärna i sin bilbur.

*Hon låg på sin filt och väntade i lugn och ro på att det skulle bli vår tur. Jag gick olika ärenden, hon stannade nöjt med min mamma. Glad, uppmärksam, totalcool.

*Vi hade två minuters förberedelse innan start - hon kopplar PÅ!

*Hon genomför hela banan med bara min uppmuntrande röst som belöning. Utan att tröttna. Med koncentration näääästan hela tiden ;)

*På vägen hem stannade jag till hos min syster och hennes två barn. Mi hälsar glatt och leker med tösen i trädgården ("klia-mig-på-magen-leken" uppskattades av båda). Hon ignorerar totalt grannens storskällande hund. Hon hälsar lugnt och försiktigt på grabben, som är lite hundrädd blandat med mycket nyfiken och växlar mellan att locka på henne och skrika i låtsad panik och springa. Hon verkar säga "skumt...jag låter honom komma till mig, och ignorerar allt annat han gör". Hon sitter med på picknickfilten utan att försöka stjäla några kakor, som ligger mitt framför nosen. Hon låter sig kramas, klappas våldsamt, klias, klämmas på, och bäras, allt med vad jag bara kan tolka som viss förtjusning. Ja, jag var med hela tiden, beredd att rädda henne om det skulle behövas :)


Jag är så oerhört glad över min "perfekta hund" som har alla de egenskaper jag verkligen värdesätter! Hon är helt enkelt en självsäker och cool Prinsessa, väl medveten om att hon är universums medelpunkt, som anpassar sig efter situationen och tar sig an allt med samma okuvliga glädje!


GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN, RLDN TARRAWANGAS BASHA!


 

Snabb som blixten, försitter aldrig en lek-chans!

 



 
 
Ingen bild

Elin och Billy

21 maj 2014 08:31

Grattis i efterskott! Vad söt hon är :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards