Kelpiestuds

Alla inlägg den 27 februari 2011

Av Åsa - 27 februari 2011 14:03

Mer ifrån valpträffen.

                    

Av Åsa - 27 februari 2011 10:40

Valpgänget hade sin första träff igår, temat var lek och belöningar. Jag har missat en stror del av leken med tidigare hundar, så nu startas det från början :)


Vi hjälptes åt i par, och Valle lekte på utomhus med en pipande Banjo som störning. Jag tränade framför allt "byta bollar" som börjar fungera ganska bra, och teknik i kampen samt att snabbt reagera och intensitet i gripandet.

Jag vill att Valle ska dra med vikten bakåt, utan att ruska, och kunna fortsätta kampa trots att jag håller fram en godis. Jag inbillar mig att det ger en god grund för apporteringen senare...Vi har också börjat med kommando "ta den" och "tack", det senare behöver mer träning!

Byta-leken handlar om att han hellre vill äga än byta, vilket kan ge lite problem senare. två bollar i snöra (som jag inte släpper), precis likadana. Lek med den ena, bli passiv = släpp, när han släpper kommer den andra igång. Han börjar fatta konceptet och byter fint nu! Snart kommando-tajm, när det börjar sitta ordentligt. Och sedan ska snörbollarna bytas mot vanliga bollar, som han kommer tillbaka med på egen hand. Jojomensan!

Jag är VÄLDIGT nöjd med hur engagerad han är, hur störnings-okänslig och lättkoncentrerat han jobbar, och hur fint buren har börjat fungera som en "off"-knapp.


Tack till träningspolaren Emma för att du tog bilder på mig!


                    

Ovido - Quiz & Flashcards