Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 28 februari 2012

Första träffen elitsatsningen

Av Åsa - 28 februari 2012 10:34

Så har vi haft vår första träff med blivande elitgänget i Göteborg. Jag har verkligen sett fram emot detta, Maria är min favorittränare, och jag blev verkligen inte besviken!

Gruppen är väldigt trevlig, vissa kände vi sedan innan, visa hade vi koll på via www, och några var helt nya bekantskaper. Jag känner mig trygg i gruppen, vågar visa vad vi är dåliga på, och fick verkligen många bra råd och mycket skratt. Jag tycker att just gruppen gör väldigt mycket för hur jag trivs - dels att jag känner att vi har samma grundtanke (pratar samma språk), och dels att resten av gruppen gärna får vara lite bättre än mig och Valle. Check på båda.


Vi tittade på en hund i taget, och eftersom detta var första träffen fick vi visa ganska mycket vad vi ville. Jag valde att ta upp uthållighet som ett problem, att kunna jobba lite längre i taget, och Valles störningskänslighet. Vi visade ett katastrofalt fritt följ som enkelt belyste båda punkterna.

Hemläxa: tillbaka till grunderna. Hur länge kan han hålla ögonkontakt sittande framför mig? Klarar han störningar? Hur är vår baklänges marsch? Svaret blev 5 sekunder, inte alls, och fruktansvärd. Jo, jag inser ju i vilken ända vi borde starta...:)

Eftermiddagspasset körde vi samma sak, bara hålla ögonkontakt, och laborerade lite med hur jag effektivast ska få honom att förstå. Ett fritt följ känns lååångt borta...


Trött Valle och trött matte sov gott i Lenas soffa! Ny dag - nya tag. Valle är tack och lov återhämtningsbar som en studsboll, han var SUPERTAGGAD och lekte glatt med Lenas cocker Totte.

Jag ville starta med att få lite feedback på det vi gjorde sist vi träffade Maria, nämligen sändande, för att få ett fartfyllt och engagerat pass som förstapass. Valle sprang fint till leksaken, kom näääästan tillbaka med den, och vi tittade på "runt" och pratade om hur jag kan få ännu högre intensitet.

Pass två var en tävlingsmässig kedja (kommer på film så småningom), där jag tydligt såg att stadgan i sitt brister, och han söker inte upp mig efter belöningarna så som jag skulle vilja. Våra dåliga ligg var också tillbaka...På plussidan: apporteringen fungerade perfekt som sista beteende i kedjan, med tävlingsledare och allt! Som vi har jobbat med den :)

Sista passet för dagen ville jag jobba med lägganden och följa-övningar. Filmer är på G!


Gruppen avslutade med målsättningar inför nästa träff. Listan blev lååång...Mycket att träna på! Planering nödvändig, annars har jag en tendens att fastna i sådant som redan går bra.


Tack till gruppen som gjorde mina träningsdagar avslappnade och roliga, tack till Lena som bjöd på sällskap på och av träningsplanen såväl som mat och husrum, och jättetack till Maria som ger mig nya lösningar på gamla problem!


 
 
Lena G

Lena G

28 februari 2012 20:01

Fina Valle och fina Åsa! Visst är man träningstaggad till 1000 nu? Jag tränar så fort jag kommer åt, öppen planlösning är skitbra att ha när man ska träna framförgående ;O). Ser fram emot att ses rätt så snart igen!

http://www.klickersmart.se

Åsa

28 februari 2012 20:36

Tränar kortpass typ fem gånger om dagen...sjukt peppad! Valle trivs som fisken i vattnet :-)

 
Jenny

Jenny

28 februari 2012 20:46

Tyckte åxå det var väldigt bra dagar. Håller med till helt och hållet ang gruppen. Den är så otroligt viktig för mig med och denna känns kanon ;0) Ha det så bra

http://fjodorochvixhen.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards