Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 18 februari 2013

Avdelning saker som vi egentligen inte kan, men gör ändå

Av Åsa - 18 februari 2013 18:55

Jepp, vi ger oss återigen in på hal is och hoppas att vi inte glattar på rumpan...alltför hårt (att glatta litegrann är en del av det roliga). Under avdelningen "Saker som vi pysslar med som vi egentligen inte kan":


* Specialsök. Vi har sex parmesanströare (ser ut som enorma saltströare), sätter i små snapsglas med olika ämnen, och Valle ska markera te. Vi började med te i en och resten tomma. En massa markeringar på alla (Valle gillar nosfrys), men det släppte och han började tänka! Häromdagen hade vi kaffe som förledningsämne (alltså det ämnet han INTE ska markera), inga problem. Idag blev det svårare: rökelse i två, kaffe i två, och ett tulpanblad i en. Och så teet, så klart.

Enligt mina eftersökningar som består av två timmars föreläsning, 20 minuters praktiskt testande, samt boken "spårhunden och lukterna", så ska man i början välja förledningsämnen som helst inte har någon betydelse för hunden utan bara luktar lite annorlunda. Hur skulle jag kunna veta att tulpanblad uppenbarligen är en favvodoft för Valle? Efter några vändor markerade han rökelsen också. Hmmm...blir till att fundera på den...Kurs blir det i början på maj, så får någon som kan rätta till det jag hunnit ställa till med.


* Freestyle. Vi har nu satt ihop en liten rutin till Grease (tack Randi!), första versen och refrängen (ca 60 sekunder), och börjat träna. Kan konstatera att det uppenbarligen är JÄTTEROLIGT att göra "tittut" mellan mina ben typ jämt, jag har absolut ingen koordinationsförmåga, och jag har lyckats (temporärt hoppas jag!) släcka ut ett utmärkt backande genom att gå för fort fram. Grattis! Fast på plussidan: Valle är mycket mer uthållig än jag trodde, baklängeskedjning är en lifesaver, och vi har en fungerande plan för att få ett översnyggt slalom mellan mina ben. Och en tävling i Danmark inplanerad 1/6.


* Vi har anmält till två tävlingar i Lk2. Debuten blir på Malmö Int, och sedan Burlöv veckan efter. Malmö Int! Hur tänkte jag? Testade apporteringen igår (ville få lite på film) och det var KATASTROF igen! Planen är att visa ett hyfsat fritt följ, ett supersnyggt läggande, inkallning och ruta, överleva apporteringen, briljera med hoppet, och få fjärren godkänd. Platsen ligger han på, så är det bara. Vi har några backuptävlingar planerade i maj också, ifall att det nu skulle behövas fler än två starter att bli uppflyttade (eh...mycket troligt!).


Alltså...skulle vi bara göra sådant som vi kan hade inte livet varit så kul...Jag tar på mig hjälm och knäskydd och ger mig ut på isen. No fear!

 

 
 
Ingen bild

sandra

18 februari 2013 19:57

Låter fantastiskt kul alltihop, kör hårt ;-) satsar också på lk 2 i år, nervöst o spännande!

 
Ingen bild

Camilla o Kito

18 februari 2013 22:14

Härligt Åsa! Fan, ni kan ju snart allt! Och det är så skönt, roligt och intressant att läsa blogginlägg av såna som du som verkligen bjuder på hela kakan! Och snälla, snälla, bjud på lite freestylefilm! :)

Åsa

19 februari 2013 09:18

Tack! Här censureras ingenting, ibland blir det tokigt helt enkelt...Freestylefilm är planerad (på tal om att inte censurera)!

 
Ingen bild

Bea

19 februari 2013 09:06

Halloj!
Så härligt att göra saker man inte kan. Att lära sig är det största som finns tycker jag. Provade på en form av luktdiskriminering här om veckan och tyckte att det verkade väldigt intressant. Min lilla Elvan tyckte också att det var spännande att få köra ner nosen på diverse intressanta ställen. Tyvärr räcker inte tiden riktigt till för fler aktiviteter. Så därför kommer jag till dagens viktigaste fråga: Hur hinner du? Har ditt dygn fler timmar än mitt?
Lycka till på tävlingarna. Det kommer att gå bra. Jag vet att er apportering inte är så anskrämlig som du får den att låta :-)
Bea

Åsa

19 februari 2013 09:16

Det är en prioriteringsfråga...OCH jag har inga barn. Och ett jobb som jag får träna hund på :)
Tack för pepp!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards